logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

بودجه بندی کنکور 1402

بودجه بندی کنکور 1402: همان‌طور که می‌دانید کنکور 1402 تفاوت‌های بسیاری با سال‌های قبل دارد، به همین دلیل در این مطلب قصد داریم راجع به بودجه ‌بندی کنکور 1402 به طور مفصل توضیح دهیم.

سوال مهمی که در رابطه با کنکور دی ماه وجود دارد این است که آیا برای دی ماه کل کتاب را بخوانیم؟ و آیا برای دوم تیر ماه باید نصف کتاب‌های اختصاصی را مطالعه کرد یا تمامش را؟ بودجه بندی کنکور 1402 دی ماه چگونه خواهد بود؟ مطابق با تصمیم سازمان سنجش، بودجه بندی کنکور 1402 در مرحله اول و دوم هر دو از کل کتاب‌ها است. بنابراین به جز دروس عمومی که حذف شده‌اند، سایر دروس در کتب هر سه پایه به طور کامل باید خوانده شوند.

بودجه بندی کنکور 1402 - پلکان یادگیری

همانطور که اشاره شد، دروس عمومی در بودجه بندی کنکور 1402 حذف شده‌اند و تاثیر این دروس صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است. بدین ترتیب، تعداد سوالات به شرح زیر خواهد بود. برای محک زدن خود می توانید در آزمون آنلاین رایگان پلکان شرکت نمایید.

logo

پلکان به شما کمک می‌کند تا با برنامه ریزی درست و با سوالات استاندارد مباحث مختلف درسی را یادگرفته و به تسلط برسید. برای دسترسی رایگان به آزمون‌های آنلاین و آشنایی بیشتر با پلکان بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

مطابق بودجه بندی کنکور 1402 ریاضی، دو دفترچه اختصاصی در اختیار داوطلبان این رشته قرار خواهد گرفت. در دفترچه اول 50 سوال از درس ریاضیات وجود دارد که داوطلب باید در 80 دقیقه به آن پاسخ دهد. در دفترچه دوم نیز 40 سوال از درس فیزیک مطرح شده که برای پاسخگویی به آن 50 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. درس شیمی نیز در دفترچه دوم بوده و برای آن 30 سوال با 30 دقیقه زمان وجود دارد.

در رشته تجربی نیز مطابق با بودجه بندی دروس اختصاصی کنکور تجربی ۱۴۰۲، سوالات به شرح زیر ارائه می‌شوند:

دو دفترچه در جلسه به داوطلب در دو نوبت مجزا داده می‌شود. در دفترچه اول دروس ریاضی با 30 سوال و درس زیست با 50 سوال وجود دارد. برای درس ریاضی 50 دقیقه و برای زیست 40 دقیقه در نظر گرفته شده است.

در بودجه بندی کنکور 1402 دفترچه دوم شامل دروس اختصاصی شیمی، فیزیک و زمین‌شناسی است. در این دفترچه سی سوال از فیزیک مطرح شده و 37 دقیقه زمان لحاظ شده است. از درس شیمی 35 سوال با 37 دقیقه زمان آورده شده است. از درس زمین‌شناسی هم 20 سوال آمده که مدت پاسخگویی به آن 16 دقیقه است.

برای بهیاران نیز دفترچه اختصاصی جدا ارائه می‌شود که در آن 35 سوال مطرح شده و 20 دقیقه زمان برای پاسخگویی به آن وجود دارد.

برای رشته انسانی مطابق با بودجه بندی کنکور 1402 انسانی، سوالات بدین شکل خواهند بود. در دفترچه اول دروس ریاضی، اقتصاد، زبان فارسی و علوم اجتماعی وجود دارند. برای درس ریاضی 20 سوال، اقتصاد 15 سوال، زبان فارسی 30 سوال و علوم اجتماعی نیز 20 سوال وجود خواهد داشت. در مجموع در دفترچه اول 85 سوال وجود دارد که 80 دقیقه زمان برای آن لحاظ شده است.

در دفترچه دوم علوم انسانی هم 20 سوال از درس عربی، 30 سوال از تاریخ و جغرافیا، 20 سوال از فلسفه و منطق و 20 سوال از روانشناسی وجود دارد. به طور کلی در این دفترچه 90 سوال مطرح شده که 80 دقیقه زمان برای پاسخگویی به آن لحاظ شده است.

همانطور که اشاره شد، مطابق با بودجه بندی کنکور 1402، دروس عمومی در هر دو مرحله حذف شده‌اند. اما دروس اختصاصی به طور کامل در هر دو مرحله وجود داشته و از کل کتاب‌های دروس اختصاصی سوال مطرح می‌شود.

برای فهمیدن اهمیت هر درس در رشته انسانی مطابق با بودجه بندی کنکور 1402 لازم است تا ضرایب دروس رشته انسانی 1402 را بدانید. ضرایب دروس در رشته انسانی به شرح زیر خواهند بود:

نام درسضریب
ریاضی6
اقتصاد2
زبان و ادبیات فارسی8
زبان عربی5
تاریخ و جغرافیا5
علوم اجتماعی5
فلسفه و منطق5
روانشناسی2

اهمیت دروس در رشته ریاضی نیز با توجه به ضرایب دروس ریاضی 1402 تعیین می‌شود. مطابق با بودجه بندی کنکور 1402، ضرایب دروس اختصاصی ریاضی بدین ترتیب خواهند بود:

نام درسضریب
ریاضی12
فیزیک9
شیمی7

در رشته تجربی نیز مانند سایر رشته‌ها، هر درس تخصصی میزان تاثیر متفاوتی داشته و ضرایب دروس تجربی 1402 بدین شرح هستند:

نام درسضریب
زمین‌شناسی1
ریاضی7
زیست‌شناسی12
فیزیک7
شیمی9

کلام آخر درباره بودجه بندی کنکور 1402

آزمون کنکور در سال 1402 با تغییرات زیادی نسبت به سال‌های قبل همراه بوده است. مهم‌ترین تغییری که در آن مشاهده می‌شود، حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات است. تاثیر دروس عمومی با سوابق تحصیلی فرد تعیین می‌شود. اما دروس اختصاصی همچنان حضور دارند.

دو مرحله‌ای شدن کنکور 1402 و بهم خوردن ضرایب تاثیر دروس نسبت به سال‌های قبل، سوالات زیادی را در ذهن دانش‌آموزان ایجاد کرده است، در این مقاله سعی شد تا به سوالات متداول دانش‌آموزان راجع به بودجه بندی کنکور 1402 پاسخ داده شود. علاوه بر این سوالاتی از قبیل «در دی ماه ۱۴۰۱ چه مقدار از کتب باید مطالعه بشوند؟»، «ضرایب تاثیر به چه شکل خواهند بود؟» و «تعداد دفترچه سوالات هر رشته چقدر است؟» نیز پاسخ داده شد.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *