logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

بوم‌سازگان یا اکوسیستم چیست؟

بوم‌سازگان یا اکوسیستم چیست - پلکان یادگیری

بوم‌سازگان یا اکوسیستم، یک سیستم زنده است که از تعاملات مختلف بین جانداران، گیاهان، محیط زیست و عوامل غیرزنده مانند آب، هوا و خاک تشکیل شده است. این سیستم‌ها به صورت متناوب و متناسب با یکدیگر عمل می‌کنند و نقش مهمی در تعادل و پایداری محیط زیست ایفا می‌کنند. اکوسیستم‌ها می‌توانند در اندازه‌ها و اشکال مختلف وجود داشته باشند، از محیط‌های آبی و دریایی گرفته تا مراتع، جنگل‌ها و بیابان‌ها.

بوم‌سازگان یا اکوسیستم از چند بخش تشکیل شده است؟

بوم‌سازگان یا اکوسیستم از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش زنده و بخش غیرزنده.

  1. بخش زنده: این بخش شامل همه جانداران و گیاهان است که در اکوسیستم زندگی می‌کنند. مثال: گربه‌ها، موش‌ها، گلها، درختان و گیاهان مختلف.
  2. بخش غیرزنده: این بخش شامل عوامل غیرزنده مانند آب، هوا، خاک، سنگ‌ها و نور خورشید است. این عوامل غیرزنده نقش مهمی در حفظ تعادل و پایداری اکوسیستم دارند. مثال: آب، هوا، سنگ‌ها و نور خورشید.

هر دو بخش زنده و غیرزنده با یکدیگر تعامل دارند و به همراه تشکیل دهنده‌های دیگر اکوسیستم، یک موجود زنده و تعادل‌بخش را تشکیل می‌دهند.

زیست‌بوم یا بیوم چیست؟

زیست‌بوم یا بیوم یک محیط زیست خاص است که توسط جانداران، گیاهان، محیط زیست و عوامل غیرزنده تشکیل شده است. این محیط زیست شامل تمام ارتباطات و تعاملات بین انواع مختلف جانداران و گیاهان و نیز با محیط زیست غیرزنده مانند آب، هوا و خاک است.

هر زیست‌بوم می‌تواند ویژگی‌ها و شرایط محیطی خاص خود را داشته باشد که ممکن است شامل اقلیم، خاک، آب و شرایط آب و هوایی مختلف باشد. مثال‌هایی از زیست‌بوم‌ها شامل جنگل‌ها، دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها، بیابان‌ها و مناطق قطبی می‌باشند. زیست‌بوم‌ها نقش مهمی در حفظ تعادل و پایداری محیط زیست دارند و همچنین انواع زیادی از جانداران و گیاهان را در خود جای داده‌اند که با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *