logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

درصد و محاسبه آن

درصد و محاسبه آن - پلکان یادگیری

درصد نشان دهندهٔ قسمتی از کل است. به عبارت دیگر، اگر شما یک درصد از کلیت چیزی را داشته باشید، این به این معناست که یک بخش از هر صد برابر با آن چیز را دارید. به طور کلی، مفهوم درصد می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا مفاهیم مختلف ریاضی و مالی را درک کنند و از آن در زندگی روزمره و تحصیلی خود استفاده کنند.

روش محاسبه درصد

برای مثال، فرض کنید سارا تعداد 8 مداد سیاه دارد و او تصمیم دارد تعداد 2 عدد از این مدادها را به دوستش مینا بدهد. برای اینکه بفهمیم سارا چند درصد از مدادهایش را به دوستش داده است باید با استفاده از فرمول زیر، به صورت زیر محاسبه کنیم:

۱۰۰ × (مقدار کل ÷ مقدار موجود) = درصد

100 × ( تعداد کل مدادهای سارا ÷ تعدادی از مدادها که به دوستش می دهد ) = درصد

100 × ( 8 ÷ 2 ) = درصد

۲۵٪ = ۱۰۰ × (۰٫۲۵) = درصد

پس نتیجه می گیریم که سارا 25% از مدادهایش را به دوستش مینا داده است.

کاربرد درصد در کجاست؟

درصد می‌تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد:

نمره‌ها: مفهوم درصد می‌تواند برای نمره‌های استفاده شود. به عنوان مثال، اگر یک دانش‌آموز در یک آزمون ۸۰ درصد از نمره کل را کسب کرده باشد، این به او نشان می‌دهد که از ۱۰۰ درصد نمره ممکن، ۸۰ درصد را کسب کرده است.

محاسبهٔ تعداد: دانش‌آموزان می‌توانند از مفهوم درصد برای محاسبهٔ تعداد اشیاء، مثلاً تعداد مسائلی که حل کرده‌اند یا تعداد کتاب‌هایی که خوانده‌اند، استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر یک دانش‌آموز ۸۰ درصد از مسائل ریاضی را حل کرده باشد، این به او نشان می‌دهد که از تعداد کل مسائل، ۸۰ درصد را حل کرده است.

محاسبهٔ تخفیفات: مفهوم درصد می‌تواند برای توضیح تخفیف‌ها و محاسبهٔ قیمت نهایی کالاها استفاده شود. به عنوان مثال، اگر یک دانش‌آموز می‌خواهد یک بازی رایانه‌ای با ۲۰ درصد تخفیف بخرد، می‌تواند از مفهوم درصد برای محاسبهٔ قیمت نهایی آن استفاده کند.

 

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *