logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

راز موفقیت در کنکور چیست؟

اگرچه اغلب افرادی که رتبه‌های تک رقمی کنکور را کسب کرده‌اند، با یک برنامه‌ریزی سه یا چهار ساله توانسته‌اند به این موفقیت دست پیدا کنند اما کم نیستند افرادی هم که در بازه زمانی کوتاه یک ساله نیز موفق شدند و توانستند رتبه برتر کنکور را کسب کنند. بنابراین نمی‌توان راز موفقیت در کنکور را صرفاً برنامه‌های بلندمدت و چند ساله دانست، بلکه با یک برنامه‌ریزی دقیق و فشرده هم می­توان در مدت زمان کوتاهی در کنکور موفق شد. علاوه بر مواردی که ذکر شد، رعایت برخی نکات ریز و درشت هم می‌تواند نقش مهمی در کسب رتبه‌های برتر کنکور بازی کند. در ادامه، به برخی از نکات ریز و درشت مذکور اشاره می‌کنیم.

عوامل موفقیت در کنکور چیست؟

متاسفانه برخی از افراد گمان می‌کنند تنها کسانی در کنکور موفق می‌شوند که نمراتی عالی در دوره متوسطه کسب کرده‌اند اما وقتی نگاهی به برخی رتبه‌های برتر کنکور در سال‌های اخیر می‌اندازیم، افرادی هم هستند که نمرات فوق‌العاده‌ای در دوره متوسطه کسب نکردند ولی توانستند در میان رتبه‌های برتر کنکور قرار بگیرند و راز موفقیت در کنکور برای آنها، فقط یک جمله بود؛ «از نظر روحی و روانی، موفقیت خود را باور داشتند»! بنابراین اولین گام برای موفقیت، رسیدن به خودباوری و دور کردن افکار منفی از زندگی است. به همین خاطر، اگر مقدور است و می‌توانید، چند جلسه روانشناسی شرکت کنید. البته حتماً لازم نیست نزد متخصصان روانشناسی بروید و استفاده از دوره‌های مشاوره روانشناسی برخی موسسات کنکور هم می‌تواند موثر و نتیجه‌بخش باشد.

دومین قدم برای دستیابی به رتبه‌های برتر و راز موفقیت در کنکور، یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده است. البته، تنظیم برنامه به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان یک برنامه معین و از پیش تعیین شده را برای همه به کار برد. به‌عنوان مثال، برنامه‌ ریزی برای کنکور تجربی برای فردی که در دروس زیست شناسی و شیمی قوی است، با فردی که در درس مذکور ضعف دارد، متفاوت است. زیرا ضریب زیست شناسی نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت رشته علوم تجربی دارد. بنابراین با یک آزمون تعیین سطح می‌توان نقاط ضعف و قوت فرد در دروس اختصاصی و عمومی را مشخص کرده و طبق نتیجه آن، یک برنامه دقیق و کارآمد برای کنکور تنظیم کرد.

برای استفاده از اشتراک رایگان آزمون آنلاین در سایت پلکان یادگیری می توانید همین حالا با کلیک بر روی آن اقدام نمایید.

سومین راز موفقیت در کنکور، استفاده از کتب آموزشی، کلاس‌های آموزشی مجازی یا حضوری، آزمون‌های طبقه بندی شده و… است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که لزومی ندارد از همه موارد گفته شده استفاده کنید و هر کدام به تنهایی هم می‌تواند کارآمد باشد اما بدون شک، استفاده از تمام موضوعات مذکور، شانس شما را برای کسب موفقیت چندین برابر می‌کند.

راز موفقیت در کنکور انسانی

چالش اصلی دانش آموزان انسانی برای کنکور، شرکت کنندگان زیاد این رشته است زیرا رشته انسانی، پتانسیل بالایی برای شغل‌های پردرآمد دارد و دست پذیرفته شدگان کنکور انسانی برای تعیین رشته، بازتر از دیگر رشته‌ها است. به همین خاطر، اغلب دانش آموزان، تمایل زیادی به شرکت در کنکور انسانی دارند. راز موفقیت در کنکور انسانی، تسلط بر یادگیری آموزش محور است زیرا منابع تخصصی رشته انسانی برخلاف رشته ریاضی و تجربی فرمولی نیستند و پایه آنها مطالعه برحسب یادگیری مفاهیم محتوای منابع است. بنابراین، تمرکز حرف اول را در  رشته انسانی می­زند. استفاده از آزمون­ آزمایشی و کتب تست و کلاس­های آموزشی هم می­تواند نقش مثبت و سازنده­ای در کسب رتبه برتر انسانی داشته باشد.

راز موفقیت در کنکور تجربی

متاسفانه فقط چهار درصد ظرفیت پذیرش کنکور تجربی مربوط به رشته­های پزشکی و پیرا پزشکی است. تضمین آینده شغلی برای رشته­های پزشکی و پیرا پزشکی باعث شده رقابت شدیدی برای کسب رتبه­های برتر کنکور تجربی، بین شرکت کنندگان شکل بگیرد. راز موفقیت در کنکور تجربی، مطالعه عمیق مفاهیم دروس تخصصی است. بنابراین، از حفظ کردن مطالب پرهیز کنید زیرا یادگیری مفهومی محتوای دروسی مثل زیست و شیمی باعث تسلط صد درصدی شما به این دروس می­شود. اگر در آزمون­های آزمایشی شرکت می­کنید، لازم است برنامه ریزی را متناسب با چارت آزمون تنظیم کنید.

راز موفقیت در کنکور ریاضی

از آنجایی­که دروس تخصصی رشته ریاضی تماما” محاسباتی هستند، برای موفقیت در کنکور ریاضی باید قدرت حل مسئله را افزایش داد. برای این کار لازم است سوالات محاسباتی تست­های مشابه آزمون­های گذشته را حل کنید و تکرار این دسته از سوالات باعث می­شود انجام معادلات و تست­های محاسباتی فیزیک و مجموعه ریاضی ساده­تر شود و تایم زمانی کوتاه­تری صرف حل آنها کنید. حضور در کلاس­های اساتید متخصصی که استفاده از فرمول­های رایج در کتب درسی را ساده­تر می­کنند و به اصطلاح راه میانبر را آموزش می­دهند هم بازدهی فوق­العاده­ای دارد. بنابراین راز موفقیت در کنکور رشته ریاضی را باید قدرت حل معادلات دانست. تمرکز داشتن هم برای بچه­های ریاضی خیلی ضروریست و اگر تمرکز کافی نداشته باشید زمان زیادی از دست می­دهید و تایم کافی برای برای پاسخ به سوالات انتهایی دفترچه را ندارید.

راز موفقیت در کنکور ریاضی- پلکان یادگیری

راز موفقیت در کنکور هنر

گستردگی دروس و منابع مهم در کنکور هنر بیش از دیگر آزمون­هاست و چالش اصلی شرکت کنندگان هنر هم همین موضوع است. به­همین خاطر، اولین گام در موفقیت کنکور هنر، تهیه یک برنامه مطالعاتی است که تمام دروس را دربر گیرد. سبک مطالعه برای آمادگی در کنکور هنر هم قدری متفاوت از دیگر آزمونها است. به­همین سبب، راز موفقیت در کنکور هنر، شکل و نحوه درس خواندن متفاوت آن است. مرور چندباره منابع تخصصی باعث می­شود تسلط شما بر منابع و محتوا افزایش پیدا کند و این کار به کوتاهتر شدن زمان پاسخگویی به تست­ها در کنکور منجر می­شود.

راز موفقیت در کنکور زبان

مرور مباحث، دقیقا شبیه کنکور هنر است و کلید اصلی موفقیت در آزمون زبان هم مرور چند باره منابع است زیرا دروس تخصصی این آزمون، فرار هستند و علت این موضوع هم استفاده  نکردن از زبان انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی و … در مراودات روزمره است. راز موفقیت در کنکور زبان، تلاش بیشتر در مطالعه زبان­های خارجه مرتبط با زیررشته انتخابی کنکور زبان است. بنابراین لازم است بین 8 تا 12 ساعت در طول روز مطالعه داشته باشید. تکنیک­های تست زنی هم نقش پررنگی در موفقیت دارند و از آزمون­های آماده سازی برای کنکور هم غافل نشوید.

حتما بخوانید: جمع بندی کنکور دی

تجربه ­های رتبه­ های برتر کنکور

گرچه تفاوت­هایی در نگاه رتبه ­های برتر کنکور وجود دارد اما راز موفقیت در کنکور و اساس و پایه کلی تجربه افراد برتر کنکور، سه موضوع مهم است؛

1-برنامه­ ریزی دقیق

2-محک زدن با آزمون­های استاندارد آزمایشی

3-طبقه­بندی دروس بر اساس نتایج آزمون­های انجام گرفته

علاوه بر موضوعات بیان شده، حمایت خانواده، علاقه، خودباوری و… نیز می­تواند راز موفقیت در کنکور باشند.

سوالات پر تکرار

آیا در زمان کوتاه هم می­توان در کنکور موفق بود؟

کم نیستند افراد موفقی که فقط یکسال برای کنکور تلاش کردند! پس می­توان در مدت زمان کوتاهی هم به موفقیت در کنکور امیدوار بود.

علاوه بر رشته خودم، آزمون زبان شرکت کنم یا آزمون هنر؟

زیر رشته­های کنکور زبان بیشتر از آزمون هنر است اما همه چیز به علاقه افراد برمی­گردد.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *