logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

انواع روش تدریس را بشناسید!

انواع روش تدریس - پلکان یادگیری

خوب است بدانید که امروزه روش‌های تدریس مختلفی وجود دارد که باعث یادگیری بهتر و درک راحت‌تر مفاهیم می‌شود؛ در ادامه با انواع روش‌ تدریس آشنا می‌شوید، بنابراین تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

فرصت رایگان برای دبیران >>  با اشتراک رایگان آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری که استقبال بی نظیر دبیران مدارس را در برداشته است می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان، آزمون های تشریحی و تستی طراحی کنید و به صورت آنلاین یا حضوری آن را برگزار نمایید.

 

روش تدریس چیست؟

اگر بخواهید جواب این سوال را در یک جمله بدانید، باید گفته شود به فعالیت‌ها و روش‌هایی که باعث یادگیری بهتر و درک راحت‌تر مفاهیم می‌شود روش تدریس می‌گویند؛ همچنین این روش ها را می‌توان به جاگذاشتن یک اثر یادگیری خاص توصیف کرد. ممکن است هر معلم یا استادی، یک روش خاص برای تدریس داشته باشد؛ اگر یک معلم به خاطر علاقه‌ای که دارد به تدریس مشغول شود، حتما در کار خود موفق می‌شود. زمانی که یک فرد با علاقه کار تدریس را انجام بدهد، با هر روشی می‌تواند شوق و ذوق را برای یادگیری در دانش‌آموز ایجاد کند؛ همچنین این افراد می توانند روش‌های نوین و جدیدی را برای یادگیری بهتر، کشف کنند.

روش های تدریس به چند دسته تقسیم می شوند؟

به طور کلی روش‌های تدریس، به دو گروه یا دسته تقسیم می‌شوند.

  • فعال:

در روش فعال، دانش‌آموزان در یادگیری نقش فعال‌ و پررنگی دارند؛ در این روش، دانش‌آموزان همراه مدرس یا معلم فعالیت کرده و با موضوع مورد تدریس، به صورت ملموس ارتباط می‌گیرند.

از مهم‌ترین و بهترین روش‌های تدریس فعال، می‌توان به روش بحث گروهی، حل مساله، پرسش و پاسخ و روش همیاری از طریق تدریس اعضای تیم و… اشاره کرد.

روش های تدریس به چند دسته تقسیم می شوند؟ روش تدریس فعال - پلکان یادگیری

  • زبانی:

در روش‌های تدریس زبانی، فقط معلم یا مدرس فعالیت می‌کند؛ مدرسان در این روش، از وسایل و امکانات مختلفی برای آموزش دادن استفاده می‌کنند.

روش های تدریس نوین

در این قسمت از مطلب قرار است با چند شیوه نوین تدریس آشنا شوید.

1. تدریس معکوس:

در  اغلب روش‌ها، همیشه دانش‌آموز تکالیف را در خانه انجام می‌دهد و در مدرسه باید به سخنرانی معلم راجع به درس گوش بسپارد؛ اما در شیوه تدریس معکوس Reverse teaching ، دانش‌آموز در خانه این اطلاعات را به صورت شخصی می‌خواند و از وقت کلاس برای حل مسائل و یادگیری عملی، با هدايت‌گری معلم استفاده می‌شود. در این روش دانش‌‌آموز  از قبل در خانه با مطالب آموزشی آشنا می‌شود و در مدرسه برای درک بیشتر موضوع با همسالان خود بحث می‌کند؛ پس در این مواقع چون دانش‌‌آموزان از قبل با درس آشنا شده‌اند معلم وقت بیشتری برای آموزش دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش معکوس و تاثیرات معلم بر آن

2.حسی:

یکی از سبک‌های خاص آموزشی، شیوه تدریس حسی است؛ در این روش، یادگیرندگان، اطلاعات را زمانی به خوبی دریافت می‌کنند که از طریق نمایش‌های عملی و ساختنی، آموزش داده شود.

در یادگیری حسی، دانش‌آموزان برای کشف جواب سوال و به دست‌آوردن تجربیات عملی و واقعی، راه‌های زیادی برای یادگیری در محیط دارند.

3.حل مسئله:

در این ترفند تدریس، قبل از اینکه برخی از مفاهیم درس به دانش‌آموز یاد داده شود، معلم یک مسئله یا سؤال مرتبط با بحث درس، به دانش‌آموز می‌دهد؛ مسلما دانش‌آموز برای پیدا کردن جواب، به تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات مشغول می‌شود. در این روش چون دانش‌آموز برای فهمیدن موضوع درس تلاش کرده است، اطلاعات به درستی در ذهنش هک می‌شود و به سختی آن را فراموش می‌کند.

4.کنفرانس:

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که این روش با روش سخنرانی فرق دارد، چون در این روش معلم مسئول است که به دانش‌آموز تمامی اطلاعات را بدهد؛ در حالی که در روش کنفرانس، اطلاعات توسط دانش آموزان جمع‌آوری و ارائه می‌شود.

می‌توان این روش را به صورت کنفراس گروهی یا تکی انجام داد.

5.بازی ‌وار‌سازی:

در روش بازی ‌وار‌سازی برای نشان دادن سطح یادگیری و اطلاعات دانش‌آموز، از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود؛ با استفاده از این بازی‌ها، حس رقابت بین بچه‌ها شکل می‌گیرد و با هیجان به یادگیری اطلاعات می‌پردازند.

6.مشارکتی:

در  روش مشارکتی، دانش‌آموزان به چند گروه تقسیم می‌شوند و همگی باهم روی یک موضوع مشترک تحقیق یا کار می‌کنند‌؛ با این روش علاوه بر یادگیری درس، یاد می‌گیرند که چطور به صورت مشارکتی در هر موقعیتی کار کنند.

روش های تدریس نوین مشارکتی - پلکان یادگیری

نحوه انتخاب بهترین روش تدریس

برای انتخاب یک روشتدریس مناسب، باید معلم به مؤلفه‌های گوناگون مانند شرایط شیوه تدریس، مشخصات دانش‌آموزان و ویژگی‌های خود توجه کند؛ بنابراین برای انتخاب شیوه تدریس، تنها نو بودن روش ملاک نیست. در جواب این سوال که بهترین شیوه تدریس چیست؟ باید گفته شود که به هیچ‌عنوان نمی‌توان تعیین کرد که کدام ترفند تدریس بهترین روش است؛ چون اگر هر کدام از این روش‌ها در زمان و مکان مناسب خود کار گرفته شوند، به نوعی بهترین شیوه شناخته می‌شوند.

همان طور که قبلا گفته شد مدرسین باید برای انتخاب شیوه تدریس، مشخصات رفتاری خود را در نظر بگیرند؛ پس می‌توان گفت که بهترین روش برای تدریس، روشی است که معلم با در نظر گرفتن رفتار خود آن را انتخاب کرده باشد. معلم با رفتاری که دارد می‌تواند شاگردانش را برای یادگیری بیشتر ترغیب کند؛ اگر معلم بدون در نظر گرفتن شخصیت خود یک شیوه برای تدریس را انتخاب کند، نمی‌تواند آن را به درستی اجرا کند. حال باید متوجه شده باشید که چیزی به عنوان بهترین روش و شیوه تدریس وجود ندارد؛ چون این معلم است که باید با در نظر گرفتن اهداف درسی، امکانات، سطح توانایی و نیازهای دانش‌آموزان، موضوع درسی و مشخصات خود، بهترین شیوه را برای تدریس انتخاب کند.

سخن آخر

با استفاده از این شیوه های تدریس، دیگر لازم نیست همانند دهه‌های گذشته فقط از روش معلم‌محور استفاده کرد؛ کافی است طبق گفته‌ها یک روش تدریس مناسب انتخاب کنید.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید تا بتوانیم مقالاتی طبق خواسته شما عزیزان ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%20 تخفیف در جشنواره یلدا

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

———–