logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

تاثیرات روش تدریس بارش مغزی چیست؟

تاثیرات روش تدریس بارش مغزی - پلکان یادگیری

طوفان فکری یا بارش مغزی که به انگلیسی به آن Brainstorming گفته می‌شود، یک استراتژی است که برای ایجاد ایده‌های مختلف به‌منظور کمک به حل یک مشکل خاص استفاده می‌شود. روش تدریس بارش مغزی بیش از 70 سال است که وجود دارد و هنوز هم برای مشارکت‌دادن دانش آموزان در تدریس با رویکرد حل مسئله از آن استفاده می‌شود. تکنیک‌های روش تدریس بارش مغزی متفاوت است، اما یک ساختار کلی برای آن وجود دارد که باید هنگام تدریس از آن پیروی کرد.

به‌طور خلاصه، پس از مطرح کردن مشکل یا مسئله، معلم، دانش آموزان را در گروه‌هایی سازماندهی می‌کند تا همه ایده‌های ممکن برای حل مسئله را در یک بارش مغزی مطرح کنند. بحث در مورد این ایده‌ها، پس از پایان بارش مغزی صورت می‌گیرد. در این مرحله معلم یا سرگروه، همه ایده‌ها را مورد بحث قرار داده و به‌عنوان بخشی از روش تدریس بارش مغزی، برخی از آنها را حذف می‌کند. در مرحله آخر، فهرستی از ایده‌هایی که برای حل مسئله مناسب هستند مشخص شده و با کمک بچه‌ها رتبه بندی می‌شود. در این‌جا به‌شکل مفصل‌تری این مراحل را مورد بحث قرار داده و سپس مزایا و چالش‌های روش تدریس بارش مغزی را بررسی می‌کنیم.

 

فرصت رایگان برای دبیران >> با اشتراک رایگان آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری که استقبال بی نظیر دبیران مدارس را در برداشته است می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان، آزمون های تشریحی و تستی طراحی کنید و به صورت آنلاین یا حضوری آن را برگزار نمایید. 

 

روش اجرای بارش مغزی

برای اجرای این روش، شما به عنوان معلم باید مراحل زیر را در پیش بگیرید.

1. مشکل یا مسئله را بیان کنید

مسئله یا موضوع را به‌عنوان سوالی مختصر و دقیق بیان کنید و از توضیح اضافی و جهت‌دهی خودداری نمایید.  این کار کمک می‌کند تا ایده پردازی‌ها بیشتر شده و محدود نشوند. سوالاتی که در زیر ذکر شده، نمونه‌های خوبی هستند که شیوه صحیح پرسیدن سوال را نشان می‌دهند.

    • از چه راه‌هایی می‌توانیم محصول X را بهبود دهیم؟
    • X چه ویژگی‌هایی دارد؟
    • چه چیزی در X وجود دارد که آن را از سایر X ها متمایز می‌کند؟
    • چگونه می‌توانیم A و B را انجام دهیم؟

    روش اجرای بارش مغزی - پلکان یادگیری

    2.گروه‌بندی مناسب ایجاد کنید

    هرچه تعداد افراد موجود در گروه بیشتر باشد، ایده‌های بیشتری تولید می‌شود. با این حال لازم است شماره افراد گروه را قابل مدیریت نگه دارید (8-12 عدد معمولا خوب است). حضور افراد بسیار زیاد ممکن است کسانی را که تمایل به مشارکت ندارند از ارائه ایده‌های خود بترساند. گروه‌ها باید ناهمگن باشند و در هر کدام از آنها دانش‌آموزانی با روحیات، سوابق و توان مختلف حضور داشته باشند.

    3. نقش دانش آموزان را در گروه مشخص کنید

    یک دانش‌ آموز را به‌عنوان سرگروه مشخص کنید تا همه ایده‌ها را بنویسد و در مشارکت کردن به بقیه دانش‌آموزان کمک کند، از اظهارات منفی جلوگیری کند و مدیرت زمان را انجام دهد. همه اعضای دیگر گروه باید همکاری و احترام متقابل را رعایت کنند.

    4. بایدها و نبایدها را توضیح دهید.

       

      • تاکید کنید که از همه ایده‌ها استقبال می‌شود و هیچ ایده‌ای مسخره یا عجیب نیست.
      • در طول بارش مغزی، نباید هیچ انتقاد یا ارزیابی از ایده‌ها انجام شود.
      • همه صداها باید شنیده شوند و همه باید نظرات خود را ارائه دهند.
      • هیچ دانش آموزی نباید با فریاد زدن بر سر دیگران گروه را کنترل کند.
      • نباید به‌مدت طولانی روی یک ایده زمان بگذارند.

      5.در انتها  ایده‌ها و پیشنهادات را با کمک دانش‌آموزان رتبه‌بندی کنید

      پس از پایان بازه زمانی تعیین شده، دانش آموزان باید شروع به ارزیابی و رتبه‌بندی تمام ایده‌های تولید شده در طول جلسه طوفان فکری کنند. فهرست نهایی باید سه تا پنج راه حل ممکن و کارساز را شامل شود. معیارهای رتبه‌بندی  را نیز می‌توان قبل از شروع طوفان فکری تعیین کرد.

      مزایای روش تدریس بارش مغری

      این نوع روش تدریس مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها به‌شرح زیر است:

      رشد همکاری گروهی

      روش تدریس بارش مغزی یک فعالیت کلاسی جذاب و آسان است. این روش به دانش‌آموزان یاد می‌دهد که به‌جای یاد گرفتنِ راه حل، به خلق آن بپردازند و در عین حال در پیدا کردن آن به‌طور موثری با یکدیگر همکاری کنند.

      بارش مغزی به قدرت جمعی کلاس درس کمک می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که صدای تک‌تک دانش‌آموزان شنیده شده و با صدای گروه یکی شود. راه حل‌های نهایی عموماً از طریق اجماع همه افراد مشخص می‌شوند.

      مزایای روش تدریس بارش مغزی - پلکان یادگیری

      رشد مهارت‌ها

      روش تدریس بارش مغزی، یک فعالیت دانش‌آموز محور است. خود دانش‌آموزان گروهی را هدایت می‌کنند تا ایده‌های موثری را تولید کنند. همچنین به‌خوبی یاد می‌گیرند که معیارهایی را برای این ایده‌ها به‌وجود بیاورند و در انتها لیست نهایی  راه حل‌ها را رتبه بندی کنند.

      این روش تدریس معمولا با استقبال زیادی روبرو می‌شود. دلیل آن هم این است که در همه‌جای دنیا دانش‌آموزان از روش‌های غیر رسمی آموزش، که می‌توانند در طول آن با همکلاسی‌های خود ارتباط برقرار کنند و مهارت‌های خود را ارتقا دهند استقبال می‌کنند.

      یادگیری حل مسئله

      روش تدریس بارش مغزی، یادگیری مبتنی بر مسئله را تقویت می‌کند. حل مسئله یکی از مهارت‌هایی است که بر هوش عاطفی دانش‌آموزان تاثیر زیادی دارد و آنها را برای یک زندگی اجتماعی موفق در آینده آماده می‌کند. بدون یک روش تدریس ویژه، نمی‌توان این مهارت را در دانش آموزان ارتقا داد.

      افزایش خلاقیت

      در روش‌های مرسوم تدریس، معمولا دانش آموزان باید پاسخ‌هایی را ارائه دهند که در چهارچوب خاصی قرار گیرد. این در حالی است که روش تدریس بارش مغزی به آنها کمک می‌کند ایده‌های خود را، هرچقدر هم پَرت به نظر برسند، بیان کرده و خلاقیت خود را افزایش دهند.

      معایب روش تدریس بارش مغزی

      هر روش تدریسی در کنار داشتن مزایای خود، ممکن است معایبی هم داشته باشد. معایب روش تدریس بارش مغزی، در حقیقت چالش‌هایی است که در فرآیند اجرای آن ایجاد می‌شود و نیاز به رسیدگی دارد. این چالش‌ها شامل موارد زیر هستند:

        • نیاز است معلم کل جلسه را هدایت کند تا از تبدیل آن به یک جلسه شلوغ و بی‌نتیجه جلوگیری شود.
        • ممکن است دانش‌ آموزان به‌جای همکاری، با هم رقابت کنند و هدف این روش تدریس تامین نگردد. به‌همین دلیل هم معلم باید در کلاس حرکت کرده و رفتارهای نامناسب را تشخیص دهد.
        • این احتمال وجود دارد که برخی از دانش ‌آموزان در بارش مغزی شرکت نکرده؛ اما در نتیجه آن خود را سهیم بدانند. بنابراین باید معلم مطمئن شود که همه در این فرآیند شرکت می‌کنند.
        • گاهی برخی از دانش آموزان ابتکار عمل را در دست گرفته و به دیگران اجازه اظهار نظر نمی‌دهند. برای حل این چالش لازم است معلم از سایر دانشجویان نیز بخواهد تا در روش تدریس بارش فکری شرکت کنند. 
        • گاهی برخی از گروه‌ها قادر به تولید ایده نیستند و به اصطلاح «گیر» می‌کنند. معلم باید در این شرایط مشکل را حل کرده و در راه‌اندازی فرآیند تولید ایده به آنها کمک کند.
        • ممکن است درگیری‌هایی بین دانش ‌آموزان ایجاد شود. برخی فکر می‌کند که ایده آنها ارج نهاده نشده یا بر سر رتبه‌بندی ایده‌ها با دیگران درگیر می‌شوند. معلم باید این شرایط را شناسایی کرده و مشکل را حل نماید.

        سخن آخر

        روش تدریس بارش مغزی از روش‌های موثر و مفید برای آموزش است. این روش به‌طور گسترده‌ای در آموزش در مدسه و حتی در دانشگاه قابل استفاده است. با این حال مربی باید بر این فرآیند به‌طور کامل نظارت داشته باشد تا از مسیر خود منحرف نشده و نتایج خوبی از آن حاصل شود.

        دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالبی طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

        بیشتر بخوانید
        1. مهدیه گفت:

          مچکرم.. مطالب خیلی خوب و مفید بود

        2. علی گفت:

          ممنون و تشکر خیلی کامل و مفید

        3. ناشناس گفت:

          این که مطالب مقاله مفید و قابل استفاده است شکی در آن نیست اما کاش منابع مورد استفاده در مقاله در هر قسمت که بهره گیری شده بود آورده می شد.

          1. پلکان یادگیری گفت:

            سلام عزیز . ممنون از نظر خوبی که دادین. گوگل بهترین منبع هست و همچنین سایتهای خارجی. مطالب از چندین منبع استخراج میشه.

        دیدگاهتان را بنویسید

        نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

        %20 تخفیف در جشنواره یلدا

        روز
        ساعت
        دقیقه
        ثانیه

        ———–