logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

روش ایجاد جدول برنامه ریزی درسی

جدول برنامه ریزی درسی از ابزارهای بسیار مهم و موثر در آمادگی دانش آموزان برای برگزاری امتحانات و کنکور است. تهیه این جدول برای هر فرد به‌صورت اختصاصی و با توجه به شرایط و آمادگی او صورت می‌گیرد و نتایج و کاربرد آن نیز منحصربه‌فرد خواهد بود. در این مطلب به بررسی چگونگی ایجاد جدول برنامه‌ریزی مطالعه مطالب درسی می‌پردازیم و درباره موارد مهم در تنظیم آن با هم گفتگو خواهیم کرد. لطفا تا انتهای متن همراه ما باشید.

روش ایجاد جدول برنامه ریزی درسی - پلکان یادگیری

جدول برنامه ریزی درسی: یک تیر و چند نشان!

مطالعه دروس به‌ویژه هنگامی که موضوع آمادگی برگزاری آزمون و رقابت در میان باشد، کار بسیار حساسی است. از انتخاب مواد درسی و میزان اهمیت و اولویت‌بندی آنها تا تقسیم‌ زمان لازم برای هر یک و نوبت مطالعه آنها و بسیاری موارد دیگر در این زمینه مطرح است. مواردی که در نظر گرفتن هر یک بدون شک سهمی در موفقیت شما در این زمینه ایفا می‌کند. از لحظه تصمیم و اقدام برای شرکت در یک آزمون تا زمان اجرای آن، هر لحظه از زمان ارزشمند بوده و بر نتیجه نهایی شما موثر خواهد بود.

چنانچه نیاز دارید که همراه با مطالعه درسهایتان در آزمون آنلاین درسی شرکت نمایید و به پیشرفت تحصیلی برسید می توانید همین حالا با کلیک بر روی لینک آن، از اشتراک رایگان 7 روز بهره مند شوید و با حل 50 تمرین رایگان در وب سایت پلکان یادگیری، به نقاط قوت و ضعف خود پی برده و راهی اصولی را برای تسلط در درسهای مدرسه پیدا کنید.

جدول زیر نمونه‌ای از تقسیم بندی زمان مطالعه دروس مختلف در طول روزهای هفته است که از طریق سایت‌های فعال در زمینه ایجاد جدول برنامه ریزی درسی می توانید آن را دانلود و استفاده کنید. برای مثال در این جدول برای هر روز هفته چندین بخش در نظر گرفته شده که با توجه به زمان در دسترس خود، آن را پر می‌کنید. در خانه پایانی هر ردیف نیز مجموع ساعات مطالعه در هر روز تعیین می‌شود.

جدول برنامه ریزی درسی - پلکان یادگیری

زمان‌بندی جدول درسی: از ساعت تا سال!

برای آنکه در میان انبوه مواد درسی و منابع مطالعاتی خود برای آمادگی جهت امتحانات سردرگم نشویم، نیاز به برنامه‌ریزی و ایجاد جدول زمان‌بندی داریم. اما این که هر بخش از این جدول چه مدت از زمان مطالعه ما را پوشش می‌دهد موضوع مهمی است که نباید از نظر دور داشت.

زمان و تقسیم‌بندی مناسب آن اصلی‌ترین و مهم‌ترین فاکتور موجود در تولید چنین برنامه‌ای به‌شمار می‌آید. این برنامه توسط مشاور یا خود دانش آموز تهیه می‌شود و عمل کردن گام به گام به آن بسیار مهم است.

فرض کنید برای کنکور سال آینده در حال برنامه‌ریزی کلی هستید. در این صورت زمان طولانی یک سال تحصیلی مد نظر شماست. مواردی مانند تعطیلات رسمی و فصلی، مناسبت‌ها و موارد مشابه دیگر در جدول برنامه ریزی درسی چنین موردی گنجانده می‌شوند. همچنین طول روزها و شرایط هر فصل از سال و تاثیری که بر زمان‌بندی مطالعه شما دارد بخشی از چنین جدولی خواهد بود.

اما در صورتی که مایل باشید برای هر ماه از سال به‌طور جداگانه نیز جدول برنامه ریزی درسی تهیه کنید، تقسیمات چنین جدولی به‌مراتب کوچکتر و دقیق‌تر خواهد بود. برای مثال تعطیلات آخر هفته و تصمیم شما برای چگونگی استفاده از آن در جدول ماهانه برنامه ریزی درسی کاملا مشخص است. به این ترتیب لازم است برای هر یک از این موارد برنامه‌ریزی دقیق و جداگانه‌ای در نظر گرفته شود. شما می‌توانید هر بخش از برنامه را روی تکه‌ای کاغذ به شکل نت یادداشت کرده و در معرض دید خود قرار دهید.

پارت بندی زمان برای مطالعه دروس

پارت بندی زمان برای مطالعه دروس در جدول برنامه ریزی درسی - پلکان یادگیری

جدول برنامه ریزی درسی برای جدول هفتگی و روزانه نیز مطرح بوده و آن را از نظر ساختار با برنامه سالانه مطالعه دروس متفاوت می‌کند. برای مثال برنامه هفتگی اغلب در پایان هر هفته و برای شروع هفته درسی جدید تدوین میشود. همچنین در صورتی که مایلید برنامه روزانه و ساعت‌بندی دقیق برای مطالعه در هر شبانه روز داشته باشید، بهتر است در پایان هر روز آن را برای روز بعد مشخص و تنظیم کنید. در این نوع جدول هر روز هفته به بخش‌ها یا پارت‌هایی تقسیم می‌شود. در هر پارت برنامه مورد نظر درسی و ساعات مطالعه آن را بنویسید و بر طبق آن انجام دهید.

حتما بخوانید: بهترین ایده های برنامه ریزی درسی

نکات مهم در جدول برنامه ریزی درسی

برای آنکه برنامه‌ریزی شما برای مطالعه دروس با موفقیت بیشتری اجرا شود لازم است برخی نکات و اصول را در نظر بگیرید. این موارد به هیچ عنوان قطعی و ثابت نبوده و برای افراد مختلف با تفاوت‌هایی قابل اجراست. به‌عبارت دیگر انعطاف‌پذیر بودن جدول برنامه ریزی از موارد مهمی است که نباید از آن غافل بمانید.

مهم‌ترین نکات در تهیه این جدول عبارتند از:

  • هدفمند بودن برنامه: هرقدر هم میزان تلاش خود برای موفقیت در کنکور یا دیگر امتحانات را افزایش دهید، در صورت نداشتن هدف مشخص میزان قابل توجهی از انرژی شما به هدر خواهد رفت.
  • تنظیم جدول برنامه ریزی درسی: هرگز ثبت و اجرای دقیق برنامه درسی مورد نظر خود را به ذهن واگذار نکنید! ثبت برنامه روی کاغذ نه‌تنها از اشغال بخشی از ذهنیت شما برای این کار جلوگیری می‌کند، بلکه به تثبیت بیشتر آن نیز منجر شده و شما را به اجرای دقیق آن ملزم می‌کند.
  • یادداشت‌برداری: نتایج کاربرد برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه تحصیلی خود را به‌صورت یادداشت‌هایی تهیه کنید. مرور و بررسی این نت‌ها کمک زیادی به پیدا کردن نقاط ضعف و قوت شما کرده و اجرای یک برنامه دقیق را برایتان آسان‌تر می‌کند. ثبت گزارش مطالعه کمک بزرگی برای مشاور تحصیلی شماست تا برنامه درسی را چک کرده و پیشرفت شما را زیر نظر بگیرد.

در ادامه به بررسی برخی از سوالات متداول در این مورد می‌پردازیم.

سوالات متداول

  • اهمیت جدول برنامه ریزی درسی برای دانش آموزان کنکوری چیست؟

زمان ارزشمندترین داشته هر دانش آموز کنکوری است. با برنامه‌ریزی و ایجاد یک جدول دقیق زمانی می‌توان از هدر رفتن آن جلوگیری کرده و به بهترین شکل آن را تقسیم‌بندی و مدیریت کرد. به همین دلیل این مورد نقش مهمی در موفقیت افراد در عبور از سد کنکور ایفا می‌کند.

  • چرا استفاده از جدول برنامه‌ریزی ضرورت دارد؟

ذهن انسان طوری طراحی شده که در صورت نداشتن برنامه منظم و طیقه‌بندی شده نخواهد توانست استفاده کاملی از نیروی خود داشته باشد. در چنین شرایطی بخشی از انرژی افراد برای سر و سامان دادن به موارد درسی صرف شده و راندمان کاری و تحصیلی فرد به شدت افت می‌کند. با استفاده از جدول برنامه‌ریزی این مشکل قابل حل است و بهترین استفاده از زمان ارزشمند تحصیل و آمادگی برای کنکور صورت می‌گیرد.

سخن پایانی

شما هم می‌توانید یک جدول برنامه ریزی درسی داشته باشید! رقابت‌های تحصیلی و آزمون‌های گوناگون در چند دهه گذشته به بخش مهمی از برنامه درسی و زندگی کاری و تحصیلی افراد تبدیل شده است. بزرگ‌ترین رقابت در این گروه اغلب به کنکور تعلق دارد که طی سال‌ها ذهن خانواده‌ها و دانش آموزان را به خود مشغول کرده است. پیشنهاد آخر ما برای شما پیروی از یک جدول زمان‌بندی شده توسط افراد متخصص و با کمک خود شماست که با نیازها و توانایی‌های شما در زمینه تحصیلی تطابق داشته باشد.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مقالاتی طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *