logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

روش های برگزاری آزمون به صورت مجازی و آنلاین

روش های برگزاری آزمون به صورت مجازی و آنلاین - پلکان یادگیری

در شرایط کنونی که ویروس کرونا در تمام جهان منتشر شده است، بیشتر معلمان و دانش آموزان مجبور هستند فرایند تدریس خود را به صورت آنلاین و مجازی ادامه دهند. دیگر دانش آموزان مجبور نیستند به مدرسه روند و از کاغذ و قلم استفاده کنند. این اتفاق با وجود بیشتر مزایایی که به همراه داشته است، اما معلمان را در برگزاری آزمون مجازی و آنلاین با شرایط دشوار مواجه ساخته است.

معلمان هیچ کدام با روش های مجازی برای آموزش و تدریس آشنا نبودند و حتی در شهرستان ها هنوز هم برخی از معلمان با این مسئله مشکل دارند. آنها نمی دانند که باید از چه روشی برای برگزاری آزمون مجازی استفاده کنند. یا این که چگونه می توانند سوالات مناسب با آزمون آنلاین برای دانش آموزان طراحی کنند. از این رو ما قصد داریم در این مطلب به معرفی چند روش برگزاری کلاس و آزمون مجازی بپردازیم. تا معلمان بتوانند با این روش ها آشنا شده و خدمات لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

 

فرصت رایگان برای دبیران >>  با اشتراک رایگان آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری که استقبال بی نظیر دبیران مدارس را در برداشته است می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان، آزمون های تشریحی و تستی طراحی کنید و به صورت آنلاین یا حضوری آن را برگزار نمایید.

انواع روش های برگزاری آزمون مجازی

روش های بسیاری برای برگزاری کلاس ها و آزمون های مجازی وجود دارد که هر یک از آنها مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارند. از جمله این روش ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ساخت آزمون از بانک سوالات جامع

یکی از ساده ترین روش هایی که می توان با استفاده از آن اقدام به برگزاری امتحان دانش آموزان به صورت مجازی و آنلاین نمود، ساخت آزمون از بانک نمونه سوالات جامع نرم افزار آزمون ساز است.

شما می توانید با استفاده از سوالات قلم چی و یا بانک سوالاتی که در سامانه پلکان یادگیری در اختیار شما قرار می گیرد، بهترین سوالات را برای برگزاری آزمون انتخاب کنید. تمامی سوالاتی که در بانک سوالات موجود است از استاندارد بالایی برخوردار هستند.

از این رو می توانید با اطمینان بالایی از این سوالات استفاده کرده و آزمون آنلاین را برگزار نمایید. در نهایت نیز روند آزمون دهی دانش آموزان را به صورت تک نفره و کلاسی مورد بررسی قرار دهید. تا میزان پیشرفت و افت تحصیلی دانش آموزان خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

ساخت آزمون از بانک سوالات جامع - پلکان یادگیری

  • برگزاری آزمون به صورت شفاهی

معمولا بیشتر دبیران و معلمان ترجیح می دهند از روش آزمون شفاهی برای دانش آموزان خود استفاده کنند. در این روش معلم به صورت صوتی با دانش آموز خود ارتباط برقرار نموده و چند سوال از درس را از ایشان می پرسد.

در این روش زمان زیادی برای برگزاری امتحان از دانش آموزان مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما برای دبیران شرایط خاص دیگری را فراهم می کند.

حتی در برخی موارد ممکن است دانش آموز به دلیل استرس و نگرانی، قادر نباشد به خوبی پاسخ سوالات دبیر را بیان کند. تنها مزیتی که این روش برای دبیران به همراه دارد، این است که دبیران مطمئن می شوند دانش آموزان بدون کمک خانواده و والدین خود هر آنچه از درس آموخته اند را بیان می کنند.

  • ایجاد محدودیت زمانی برای آزمون

در این روش برگزاری آزمون دبیران زمان خاصی را برای دانش آموزان در نظر می گیرند، تا بدون تقلب کردن و با سرعت بالایی تنها پاسخ سوالات را یادداشت کرده و برای دبیر ارسال کنند. زمان معمولا در این روش برگزاری امتحان خیلی کم است.

از این رو دانش آموزان قادر نیستند به فضای مجازی یا کتاب مراجعه کنند تا پاسخ سوالات را بیابند. پس باید هر آنچه از درس متوجه شده اند همان را یادداشت کنند.

البته نمی توانیم این روش آزمونی را بدون ایراد بدانیم. زیرا تمام امتحانات برای دانش آموزان به یک میزان استرس زا بوده و با نگرانی همراه است. که این مسئله منجر می شود برخی از دانش آموزان در اثر استرس زیاد قادر نباشند در فرصتی که به آنها اختصاص داده شده است پاسخ تمام سوالات را یادداشت نمایند.

  • برگزاری آزمون به صورت کتاب باز

برخی از دبیران سوالات استاندارد با سطح دشواری واقعی را انتخاب می کنند و به دانش آموزان اجازه می دهند که از هر منبعی که می توانند برای پاسخ دهی به سوالات استفاده کنند.

شاید این روش اصلا برای برگزاری امتحان مناسب نباشد، اما در صورتی که درست از آن استفاده شود می تواند یک روش عالی برای برگزاری امتحانات به صورت مجازی باشد. به این صورت که دانش آموزان به صورت گروهی با هم همکاری نموده و پاسخ سوال را بیابند.

اما این مسئله در این روش مطرح می شود، که سطح سوالات باید از پیچیدگی بالایی برخوردار باشد. تا دانش آموزان با ذهن درگیر شده به دنبال یافتن پاسخ آزمون بروند. در اصل این روش برگزاری آزمون برای دروسی همچون ریاضی و آمار می تواند یک راهکار مطلوب باشد. تا دانش آموزان به دنبال یافتن پاسخ آزمون رفته و با یکدیگر تبادل نظر نیز نمایند.

  • استفاده از سوالات یکسان اما به صورت تصادفی

برخی از دبیران و معلمان تنها یک نمونه سوال را برای برگزاری امتحان از دانش آموزان انتخاب می کنند. اما سوالات را به صورت تصادفی و متفاوت در اختیار دانش آموزان قرار می دهند. به این صورت که سوال هر یک از دانش آموزان با دیگری متفاوت باشد.

این روش می تواند راهکاری عالی برای برگزاری امتحان مجازی و آنلاین به شمار رود. می توان از طریق بانک سوالات به نمونه سوالات مناسب نیز دست یافت.

در اصل مزایای گستردگی بانک سوالات منجر شده است تا بسیاری از دبیران و معلمان از این راهکار برای انتخاب سوالات استفاده کنند. دانش آموزان نیز می توانند با خیال راحت و در زمان تعیین شده به سوالات ارسالی از سوی دبیر پاسخ دهند.

  • بررسی فعالیت دانش آموزان در طول تدریس

شاید یکی از ساده ترین روش هایی که ممکن است دبیران و معلمان برای برگزاری آزمون از آن استفاده کنند، بررسی فعالیت دانش آموزان به جای برگزاری امتحان باشد. در این روش دبیران در طول تدریس از دانش آموزان سوالاتی را می پرسند و فعالیتشان را بررسی می کنند.

پس از آن نمره ای را به عنوان نمره آزمون برای آنها در نظر می گیرند. البته این روش برای دانش آموزان ابتدای بهتر است. اما برای دانش آموزان در مقاطع دیگر چندان رضایت بخش نخواهد بود.

  • استفاده از روش های آزمون تلفیقی

در این روش دبیران می توانند دو روش برگزاری آزمون را به صورت تلفیقی برای در نظر گرفتن نمره نهایی انتخاب کنند. مثلا می توانند در کنار برگزاری آزمون شفاهی، از روش توجه به فعالیت کلاسی نیز استفاده کنند. یا آنکه در کنار آزمون تشریحی بر روی کاغذ از آزمون شفاهی نیز استفاده کنند.

این روش آزمون تلفیقی می تواند به دانش آموزان اجازه دهد تا فرصت برای به دست آوردن نمره مطلوب را داشته باشند. از سوی دیگر ریسک آزمون توسط دانش آموزان نیز کاهش می یابد.

مزایای ساخت آزمون آنلاین با نرم افزار

در کنار تمامی روش هایی که برای برگزاری امتحانات دانش آموزان توسط دبیران بیان نمودیم، برخی روش ساخت آزمون آنلاین را انتخاب می کنند. در این روش دبیران می توانند از بانک سوالات استفاده کرده و اقدام به ساخت آزمون نمایند. نرم افزارهای مختلفی برای ساخت آزمون وجود دارد که این امکان را در اختیار دبیران قرار داده است. اما آیا می دانید این روش برگزاری آزمون چه مزایایی برای دبیران به همراه دارد؟بدون تردید هر روش آزمونی مزایای خاص خود را دارد. اما با روش ساخت آزمون می توان این امکان را برای تمام دانش آموزان محیا کرد که در زمان برگزاری امتحان، با استفاده از گوشی هوشمند یا سیستم بتوانند در منزل آزمون مجازی خود را سپری کنند.

بررسی فعالیت دانش آموزان در طول تدریس - پلکان یادگیری

علاوه بر آن در انتهای آزمون می توانند نمره خود را مشاهده کرده و نگرانی و استرس کمتری داشته باشند. در کنار این مزایا باید بگوییم دبیران می توانند از طریق نرم افزار ساخت آزمون کارنامه اختصاصی هر دانش آموز را مورد بررسی قرار دهند. این نرم افزارها قابلیت تنظیم ساعت شروع و پایان آزمون را داشته و به دبیران این اجازه را می دهد که نمایش سوالات را برای دانش آموزان تصادفی نمایند تا از تقلب کردن آن ها در زمان برگزاری آزمون جلوگیری نمایند. پس به طور کلی می توانیم بگوییم این روش از مزایای بسیار عالی برخوردار است. به همین دلیل بیشتر دبیران از ابزار آزمون ساز برای برگزاری امتحانات استفاده می کنند تا سطح دانش دانش آموزان خود را بسنجند.

سخن پایانی

ما در این مطلب به انواع روش های برگزاری امتحانات دانش آموزان اشاره نمودم. دبیران می توانند بسته به سلیقه خود یکی از این روش ها را انتخاب نموده و آزمون خود را برگزار نمایند.

اما با وجود تنوع زیاد برگزاری امتحان دانش آموزان، لازم است دبیران و معلمان روشی را انتخاب کنند که نه تنها دانش آموزان بلکه خودشان نیز در آرامش کامل بتوانند آزمون را برگزار نمایند.

دیگر روش های قدیمی امروزه برای برگزاری آزمون استفاده نمی شوند و از محبوبیت برخوردار نیستند. از سوی دیگر عدم حضور دانش آموزان در کلاس های درس دبیران را مجبور کرده است تا روش های جدید را برای برگزاری آزمون شناسایی و از آنها استفاده کنند.

در میان تمامی این روش ها، استفاده از بانک سوالات و ساخت آزمون آنلاین بهترین روشی است که دبیران می توانند از آن برای برگزاری امتحان استفاده کنند. زیرا دسترسی به سوالات متنوع برای دبیران آسان بوده و دیگر نیازی به تصحیح یکایک آزمون ها نیز نخواهند داشت.

 

دوست عزیزم! لطفا” نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%20 تخفیف در جشنواره یلدا

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

———–