logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

شاخص توسعه انسانی چیست؟

شاخص توسعه انسانی چیست ؟ - پلکان یادگیری

شاخص توسعه انسانی یک معیار است که برای اندازه گیری سطح توسعه و پیشرفت انسانی یک کشور یا منطقه استفاده می‌شود. این شاخص شامل عواملی مانند درآمد متوسط، سطح سلامت، تحصیلات، نرخ مورد انتظار زندگی و دسترسی به خدمات اساسی مانند آب، بهداشت و آموزش است. شاخص توسعه انسانی به عنوان یک معیار گسترده و جامع برای اندازه گیری پیشرفت انسانی و اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

چه مواردی در شاخص توسعه انسانی اندازه‌گیری می‌شود؟

در شاخص توسعه انسانی مواردی از قبیل زیر مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد:

  • درآمد و رفاه: این شاخص شامل درآمد متوسط مردم یک کشور یا منطقه است. این نشان دهنده سطح رفاه و توانمندی اقتصادی مردم است. برای اندازه گیری درآمد و رفاه، می توان از شاخص هایی مانند درآمد ناخالص داخلی (GNI)، درآمد متوسط، شاخص قیمت مصرف (CPI) و شاخص تورم استفاده کرد.
  • سواد و آموزش: این شاخص شامل نرخ سواد و سطح آموزش مردم است. این نشان دهنده دسترسی به آموزش و سطح دانش و توانایی مردم است. برای اندازه گیری سواد و آموزش، می توان از شاخص هایی مانند نرخ سواد، نرخ تحصیلات، تعداد دانش آموزان در مدارس و تعداد دانشجویان در دانشگاه ها استفاده کرد.
  • امید به زندگی یا متوسط طول عمر: این شاخص متوسط طول عمر مردم یک کشور یا منطقه را نشان می‌دهد و نشان دهنده سطح سلامت و بهداشت جامعه است. رای اندازه گیری متوسط طول عمر، می توان از شاخص هایی مانند متوسط ​​طول عمر، نرخ مرگ و میر و نرخ باروری استفاده کرد.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *