logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

پدیده حرکت با سرعت ثابت

پدیده حرکت با سرعت ثابت - پلکان یادگیری

پدیده حرکت با سرعت ثابت : سرعت ثابت به معنی این است که یک جسم به طور مداوم با یک سرعت ثابت حرکت می‌کند. به عبارت دیگر، سرعت جسم در طول حرکت آن تغییر نمی‌کند و به مدت زمانی مشخص به یک مقدار ثابت باقی می‌ماند. در فیزیک، سرعت ثابت معمولاً به صورت یک عدد (به عنوان مثال، 50 کیلومتر بر ساعت) یا یک عبارت ریاضی (به عنوان مثال، 20 متر بر ثانیه) مشخص می‌شود و در طول حرکت، سرعت جسم تغییر نمی‌کند.

حرکت با سرعت ثابت چه حرکتی است؟

حرکت با سرعت ثابت به معنی حرکتی است که سرعت آن تغییر نمی‌کند. به عبارت دیگر، اگر یک جسم با سرعت ثابت حرکت کند، سرعت آن تا زمانی که نیروی خارجی آن را تغییر ندهد، ثابت خواهد ماند. برای مثال، فرض کنید یک دوچرخه‌سوار با سرعت ثابت در یک جاده مستقیم حرکت می‌کند. تا زمانی که او فرمان دستگاه ترمز یا دستگاه گاز را نزند، سرعت دوچرخه ثابت خواهد ماند.

مثالی از حرکت با سرعت ثابت

فرض کنید یک خودرو با سرعت ثابت 72 کیلومتر بر ساعت روی یک جاده مستقیم حرکت می‌کند. برای حساب کردن مسافتی که خودرو طی می‌کند، از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

زمان * سرعت = مسافت

اگر فرض کنیم خودرو به مدت 3 ساعت با سرعت 72 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده است، می‌توانیم مسافت طی شده را به صورت زیر محاسبه کنیم:

3 * 72 = 216

بنابراین، خودرو در مدت 3 ساعت مسافت 216 کیلومتر را طی کرده و سرعت خودرو ثابت بوده است.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *