logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

طلایی ترین زمان مطالعه در شبانه روز

طلایی ترین زمان مطالعه - پلکان یادگیری

اینکه بهترین زمان مطالعه در شبانه روز چه ساعاتی است، یکی از بزرگترین سوال هایی است که هر دانش آموز و یا دانشجو با آن مواجه است. محققان و روانشناسان در این زمینه ایده ها و نتایج متفاوتی را ارائه داده اند و براساس تحقیقات صورت گرفته حافظه بلند مدت و کوتاه مدت در ساعات مختلف شبانه روز به صورت های متفاوتی عمل می کنند. با این مقاله جذاب از سایت پلکان یادگیری با ما همراه باشید.

 

فرصت رایگان برای دانش آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

 

در بین بسیاری از دانش آموزان، دانشجویان و هر کسی که با مطالعه کردن سروکار دارد این سوال همواره مطرح است که پربازده ترین و مناسب ترین زمان مطالعه مربوط به چه بخشی از شبانه روز است. این موضوع را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد و بسته به شرایط متفاوت پاسخ به این سوال می تواند متفاوت باشد.برخی از روانشناسان و محققان بر این عقیده هستند که بهترین زمان مطالعه در اوایل صبح و مربوط به ساعات اولیه طلوع آفتاب است به این دلیل که مغز انسان به اندازه کافی استراحت کرده است و سلول های مغز انسان آمادگی به خاطر سپردن و تحلیل اطلاعات را دارند.

هنگامی که مغز انسان برای یک مدت تقریبا طولانی در شبانه روز عملکرد خاصی نداشته است بنابراین پتانسیل و انرژی بیشتری در طول روز و علی الخصوص اوایل صبح برای زمان مطالعه وجود دارد. جالب است بدانید که هستند محققانی که با تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیده اند که مناسب ترین زمان مطالعه می تواند آخر شب و قبل از خواب باشد. از دلایل این نظریه به این نکته اشاره شده است که در صورتی که زمان مطالعه قبل از خواب و آخرین فعالیت انجام شده توسط انسان باشد سلول های مغز انسان فرصت کافی برای پردازش و تحلیل اطلاعات وارد شده دارند.

رابطه بین حافظه و زمان مطالعه - پلکان یادگیری

طبق تحقیقات صورت گرفته مشاهده شده است که در صورتی که زمان مطالعه شب باشد، احتمال این که مطالب مطالعه شده در حافظه باقی بماند بیشتر است به این دلیل که خوابیدن ایده مناسبی برای به حافظه سپردن اطلاعات است. با همه این وجود نمی توان به صورت قطعی بیان کرد که بهترین زمان مطالعه چه بازه زمانی در شبانه روز است و با توجه به شرایط، موقعیت، آمادگی های ذهن فرد و …. پاسخ به این سوال نیز می تواند متفاوت باشد.

این که مغز در طول شبانه روز چه واکنشی در برابر مطالعه نشان می دهد و زمان مطالعه تا چه اندازه می تواند در کیفیت مطالعه و به حافظه سپردن اطلاعات تاثیر می گذارد سوالی است که همواره بسیاری از محققان و تحلیل گران آن را از زوایای مختلف بررسی کرده اند. براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته توسط روانشناسان زمان مطالعه در ساعات بین هشت و نیم صبح تا شش و نیم بعدظهر می تواند برای بسیاری از افراد بهترین زمان مطالعه باشد، خصوصا برای کسانی که همیشه از ثبت اطلاعات به حافظه بلندمدت خود گلایه دارند.

“علم گاه زیست شناسی” به عنوان یکی از علوم نوین به این نتیجه دست یافته است که مغز در طول ساعات مختلف در شبانه روز توانایی های متفاوتی دارد و نقاط قوت مغز در مورد مطالعه براساس ساعات شبانه روز نتایج مختلفی از خود نشان می دهد. علم گاه زیست شناسی (کرونوبیولوژی) که زمان مطالعه در ساعات آخر صبح (نه زمان طلوع آفتاب) تا پایان ظهر در سرعت پردازش اطلاعات و انتقال آن به حافظه کوتاه مدت کمک به سزایی می کند. و پس از آن زمان مطالعه در ساعات بین شش و نیم بعدظهر تا هشت و نیم بعدظهر حافظه بلند مدت را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و برای کسانی که در سپردن اطلاعات به حافظه بلند مدت همواره گلایه دارند پیشنهاد می شود زمان مطالعه خود را به این ساعات انتقال دهند.

در ادامه ذکر این نکته ضروری است که اوایل صبح و ساعات آخر شب عملکرد حافظه بلند مدت در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد و مطالعه کردن در این حوالی از شبانه روز توصیه نمی شود. می توان گفت که یکی از دلایل اینکه مطالعه در ساعات آخر شب را به عنوان زمان مطالعه توضیه نمی کنند این است که براساس تحقیقات صورت گرفته سنسورهای شناخت درد و بروز احساسات با نزدیک شدن به آخر شب به فعال ترین حالت خود می رسد و همین موضوع باعث می شود زمان مطالعه در این ساعات به دلیل بازدهی کم توصیه نشود. جالب تر آن که درصد بالایی از زنان باردار در ساعات بین دوازده شب تا چهارصبح بیشتر درد را احساس می کنند.

با همه توصیفات بیان شده، ذکر این نکته ضروری است که تجربه هر شخصی در مورد مطالعه، شرایط و موقعیت زندگی آن فرد و حتی آب و هوای محیط زندگی هرکسی می تواند در زمان مطالعه مناسب برای آن شخص تاثیر گزار باشد.

نمی توان این قضیه را به عنوان یک قضیه کلی برای همه اثبات کرد که بهترین زمان مطالعه چه بازه زمانی ای است و توصیه می شود با اطلاع و آگاهی از تحقیقات صورت گرفته و بیان شده در این مقاله و همچنین برمبنای موقعیت و شرایط زندگی خود به این نتیجه برسید که بهترین زمان مطالعه برای شما در طول شبانه روز چه زمانی است.

برای بررسی دقیق تر و رسیدن به نتیجه مناسب تر بهتر است بدانید که بعد از خوردن وعده های غذایی به این دلیل که معده شروع به هضم غذا می کند و کمترین میزان خون رسانی به مغز در این زمان است، سطح هوشیاری فرد پایین می آید و ترجیحا در این زمان ها مطالعه توصیه نمی شود.

بیشتر انسان ها در ساعات بین نیمه های شب تا شش صبح به دنیا آمده و در محدوده بین چهار تا 10 صبح زندگی را بدرود می گویند.

 

 

بهترین روش برای پیش بردن فعالیت روزانه به این صورت است که سعی شود کارهایی که نیاز به پتانسیل بیشتر و انرژی بیشتری برای انجام دادن دارد را در ساعات اول روز مانند اول صبح انجام دهید، چرا که انسان در آن زمان استراحت مفصلی داشته است و مغز انسان آمادگی انجام دادن فعالیت های پرتنش و تجزیه وتحلیل آن ها را دارد.

9 صبح

در نیمه های شب حافظه کوتاه مدت انسان در قوی ترین حالت خود قرار دارد اما خوشبختانه این موضوع تا اوایل صبح همچنان ادامه دارد. شاید به همین دلیل است که بعضی افراد معتقدند اول صبح نمی تواند زمان مطالعه باشد، اما ما توصیه می کنیم که در این ساعت می توانید فعالیت هایی را صورت دهید که نیاز به سپردن آن ها به حافظه بلند مدت نباشد.

11 صبح

بهترین زمان برای انتخاب و تصمیم گیری در مسائل دشوار است. حل مسائل در محدوده این زمان به راحتی صورت می گیرد و می توان گفت زمان مطالعه مناسبی می تواند باشد.

2 تا 5 بعدظهر

در این ساعت از شبانه روزاحساس درد در حداقل مقدار خود قرار دارد دقیقا نقطه مقابل آن اواخر شب است که بیشتر احساس درد رخ می دهد و به همین علت در بسیاری از مقاله ها توصیه کرده اند ساعات بین دو تا پنج بعدظهر می تواند برای مراجعه به دندان پزشکی بسیار مناسب باشد.

به همین دلیل می توان گفت  زمان مطالعه می تواند در این ساعات برای برخی از افراد که نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری دارند محدوده زمانی صحیحی باشد.

3 بعدظهر

قوی ترین و بهترین عملکرد حافظه بلند مدت در این زمان رخ می دهد، طلایی ترین زمان مطالعه برای کسانی است که نیاز دارند برخی از مطالب را به حافظه بلند مدت بسپارند و بهتر است هیچ دانش آموز و دانشجویی این زمان درخشان در روز را از دست ندهد.

4 تا 8 بعدظهر

بیشترین عکس العمل نسبت به وقایع و اتفاقات در این زمان رخ می دهد، این درحالی است که اوایل روز کمترین و کندترین واکنش ها را نسبت به محیط اطراف انجام می دهد. اگر به بازی تنیس علاقه دارید و یا فعالیتی همچون تایپ کردن در برنامه های کاری شما قرار دارد، بهتر است بر طبق این ساعت برنامه ریزی خود را انجام دهید.

7 بعدظهر

سرعت سوخت و ساز بدن در این ساعت بیشتر از سایر ساعات در شبانه روز است و در نیمه های شب کمترین مقدار را داراست. این که بیماران مبتلا به سرطان در نیمه های شب احساس بهتری دارند به همین علت است.

 

دوست عزیزم! لطفا” نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری و در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مقالاتی طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید
  1. DNM گفت:

    مفید بود برام ممنون🙏🏻

    1. پلکان یادگیری گفت:

      خیلی خوشحال شدم که راضی هستی عزیزم

  2. ناشناس گفت:

    مفید بود برام ممنون از شما❤

    1. پلکان یادگیری گفت:

      خوشحالم که راضی بودی عزیزم

  3. احمد گفت:

    محتوای مفیدی بود

    1. پلکان یادگیری گفت:

      خوشحالم که خوشت اومده احمد جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%20 تخفیف در جشنواره یلدا

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

———–