logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

بهترین روش های تقویت حافظه برای درس خواندن

بهترین روش های تقویت حافظه برای درس خواندن - پلکان یادگیری

بهترین روش های تقویت حافظه برای درس خواندن: دانشجویانی که درگیر بزرگترین و سرنوشت سازترین آزمون زندگی خود هستند، ممکن است از خود بپرسند آیا می توان از روش های تقویت حافظه برای کنکور استفاده کرد و نتیجه گرفت؟ آنها باور دارند برای کسب موفقیت در کنکور، مهمترین فاکتور تقویت کردن حافظه است. از این رو به سراغ تکنیک های مختلف می روند تا حافظه خود را برای درس خواندن تقویت کنند.بدون تردید غیر از کنکور و درس خواندن نیز برای انسان مواقعی پیش می آید، که با خود می گوید ای کاش حافظه بهتری داشتم. افرادی که به ندرت ذهن خود را درگیر می کنند، بیشتر با آن به مشکل برمی خورند.

اما افرادی که همواره در حال مطالعه کتاب های مختلف هستند، به حافظه خود اجازه تنبلی نمی دهند. آنها همواره از ذهن خود استفاده کرده و آن را فعال نگه می دارند.اما برخی از افراد، ممکن است از حافظه قوی برخوردار نباشند. آنها با استفاده از روش های تقویت حافظه برای کنکور می توانند به راحتی حافظه خود را تقویت کنند. پس باید بگوییم این روش ها نه تنها می توانند به دانش آموزان در مطالعه بهتر دروس کمک کنند، بلکه برای همه انسان هایی که تصور می کنند حافظه ضعیفی دارند نیز کارساز هستند.

فرصت رایگان برای دانش‌آموزان >> برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود در درسها ، روی آزمون آنلاین درسی کلیک فرمایید و با حل 50 تمرین رایگان نتیجه را ببینید.

 

از نظر روانشناسی روش های بسیار زیادی می توانند بر روی ذهن تاثیرات مثبتی داشته باشند. اما برخی از این روش ها تکنیکال بوده و میزان تاثیر آنها بر روی ذهن بیشتر است. از جمله این روش ها و تکنیک های تقویت حافظه برای درس خواندن و کنکور، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

یکی از ساده ترین و مهمترین روش های تقویت حافظه برای کنکور، اعتماد کردن به حافظه است. افراد بسیاری در جهان وجود دارند که همواره با خود تکرار می کنند، ” من اگر این کتاب رو بخونم نمی فهمم”، یا” من اگه تلاش کنم باز این جمله در ذهنم فرو نمیره” و … . این دسته از افراد به حافظه خود اعتماد ندارند.

معرفی انواع تکنیک های تقویت حافظه برای درس خواندن و کنکور - پلکان یادگیری

آنها به ذهن خود دستوری را ارسال می کنند، که همچون یک سد مقاوم عمل می کند. هر چه این سد مقاومتی بزرگتر می شود و بالاتر می رود، آنها کمتر تمایل به ادامه درس خواندن و مطالعه می یابند. حتی در برخی موارد دیگر خود را رها کرده و در آن سوی سد ذهنی که برای خود ساخته اند، تنها می مانند. از نظر روانشناسان، حافظه یک توری یا یک شبکه است. هر چه به توانایی های حافظه بی اعتماد شوید، سوراخ های این شبکه بازتر می شوند و دیگر قادر نخواهند بود مطالعات را در حصار خود بگیرند.

اما تنها با اعتماد کردن به حافظه میتوان سوراخ های این شبکه را بسته نگه داشت تا برای ذخیره اطلاعات مناسب شود. از این رو یکی از مطمئن ترین روش های تقویت حافظه برای کنکور، اعتماد به حافظه است. می توان با اعتماد کردن به قابلیت های آن، هر آنچه را که لازم است به خاطر سپرد.

از دیگر روش های تقویت حافظه برای کنکور که دانش آموزان باید برای کسب نتیجه مطلوب از مطالعات خود انتخاب کنند، یادداشت برداری است. یادداشت برداری به خوبی می تواند حافظه را تقویت کند. آیا تاکنون توجه کرده اید، زمانی که در کلاس یادداشت برداری می کنید مطلب را بهتر می فهمید؟ یادداشت ها در واقع نکاتی هستند که شما در کلاس به آن توجه کرده و آموخته اید.

یادداشت برداری می تواند به صورت نکته نویسی باشد. با این کار ذهن از هرگونه حواس پرتی دور شده و می تواند بر روی مطالبی که مطالعه می کند بهتر تمرکز کند. البته به خاطر داشته باشید که پس از یادداشت برداری نکات مهم، آنها را یادداشت کنید و به خاطر بسپارید. با این کار منجر می شوید تا نکات مهم در ذهن ماندگار شوند. همچنین بدون آنکه متوجه شوید، حافظه خود را به مرور زمان نیز بیشتر تقویت خواهید کرد.

هر فردی ممکن است روش یادداشت برداری متفاوتی داشته باشد. مهم نحوه یادداشت برداری نیست، مهم یادداشت کردن نکات و سپس مطالعه آنها در هر زمان و هر مکان است. با این حرکت به ذهن خود تکلیف دهید تا همیشه فعالیت داشته باشد و تنبلی را کنار بگذارد.

 

 

تمرکز کردن یعنی دقت کامل بر روی یک موضوع مشخص. زمانی که شخصی بدون توجه به اتفاقاتی که در اطراف او رخ می دهد، با تمام توان بر روی موضوع مورد مطالعه خود تمرکز کند، می تواند به نتایج مطلوبی دست یابد. در اصل تمرکز کردن یعنی یک بعدی فکر کردن. یعنی افکار اضافی را دور ریختن و تمام حواس را بر روی یک موضوع مهم متمرکز نمودن.

تمرکز به عنوان یکی از روش های تقویت حافظه برای کنکور، کمک می کند تا دانش آموز ذهن خود را کنترل کرده و همزمان به تقویت حافظه خود نیز اقدام نماید. زمانی که شخصی با تمرکز بالا اقدام به مطالعه یک مبحث می نماید، دیگر نیازی ندارد تا برای تعداد دفعات زیادی به مرور آن مسئله بپردازد. تمرکز در زمان یادگیری، تمام شبکه های ذهن را می بندد و باعث میشود متن یاد گرفته شده در جای جای ذهن حک شود. تمرکز یک روش ساده و عالی برای تقویت حافظه است که می توان از آن استفاده کرد.

یکی دیگر از انواع روش های تقویت حافظه برای کنکور، پیش خوانی مطالب قبل از مطالعه است. آیا توجه کرده اید معلمان پیش از آغاز تدریس، چند صفحه از کتاب یا چند ورقه را مرور می کنند؟ آنها در واقع پیش خوانی می کنند. با این روش نه تنها حافظه خود را تقویت می نمایند، بلکه مطالبی را که در طول سالها تدریس کرده اند را از گوشه ای ترین نقطه ذهن خود خارج کرده و در دسترس قرار می دهند.

دانش آموزان باید پیش از خواب، زمانی که در تختخواب خود قرار گرفته اند، همچون معلمان نیم ساعت به مرور دروسی که خوانده اند و یادداشت برداری کرده اند بپردازند. همچنین آنها باید پیش از آغاز درس جدید نیز، مجددا مطلب جلسه قبل را مورد مطالعه و مرور قرار دهند. با این روش حافظه خود را تقویت کرده و هر آنچه فراگرفته اند را در ذهن خود تثبیت خواهند کرد.

معرفی انواع تکنیک های تقویت حافظه برای درس خواندن و کنکور - پیش خوانی مطالب - پلکان یادگیری

از جمله بهترین روش های تقویت حافظه برای کنکور، تجسم کردن در زمان درس خواندن است. افراد بسیاری وجود دارند که برای یادگیری بهتر باید در ذهن خود به تجسم سازی بپردازند. آنها در زمان مطالعه جداول، نمودارها و … نشانه هایی را برای تصویرسازی یادداشت می کنند. این نشانه ها مخصوص به آنها بوده و تنها زمانی که خودشان به نشانه نگاه می کنند، متوجه موضوع می شوند.

در اصل هر آنچه باعث شود قدرت تجسم ذهن افزایش یابد، برای این دسته از دانش آموزان کارساز خواهد بود. آنها با این روش نه تنها حافظه خود را تقویت می کنند، بلکه مطالبی که مطالعه کرده اند را نیز بهتر فرا می گیرند. البته ممکن است یادگیری این روش برای بسیاری از دانش آموزان در ابتدا دشوار باشد، اما ناممکن نیست. تنها باید تلاش خود را در این روش بیشتر کنند تا به نتیجه دلخواه برسند.

ساده ترین و موثرترین مورد از روش های تقویت حافظه برای کنکور که باید به آن اشاره کنیم، تنفس عمیق است. زمانی که دانش آموزان در زمان مطالعه در دفعات طولانی تنفس عمیق داشته باشند، می توانند اکسیژن بیشتری به سلول های مغز وارد کنند. مناسب ترین روش برای تنفس عمیق، 2-4-1 است. یعنی به اندازه یک شماره دم، چهار شماره حبس کردن تنفس و دو شماره انجام بازدم. اگر در کنار طبیعت یا در هوای آزاد بدون آلودگی تنفس عمیق انجام شود، مسلما اکسیژنی که وارد مغز می شود عملکرد بهتری خواهد داشت.

در واقع یکی از عواملی که منجر می شود تا حافظه دچار تنبلی و ضعف شود، عدم رسیدن اکسیژن مورد نیاز به مغز است.
از این رو بهتر است دانش آموزان زمانی که در حال مطالعه هستند، مدت زمان کوتاهی را از اتاق خود خارج شده و در هوای آزاد به تنفس عمیق بپردازند. با این روش نه تنها خستگی یک مدت زمان طولانی مطالعه از بدن آنها خارج می شود، بلکه اکسیژن لازم را نیز به مغز خود خواهند رساند.

ترسیم کردن یک نقشه ذهنی برای ذخیره کردن انبوهی از اطلاعات در ذهن، منجر به افزایش سرعت مطالعه دانش آموزان خواهد شد. این روش برای درک کردن فصل های درسی یک کتاب نیز می تواند یک روش موثر باشد. ساختن نقشه ذهنی به عنوان یکی از روش های تقویت حافظه برای کنکور، باید با دقت انجام شود. هر دانش آموزی می تواند به یک روش نقشه ذهنی برای خود بسازد. برخی عنوان اصلی که مطالعه می کنند که در یک دایره قرار داده و عناوین فرعی را به صورت انشعاباتی به این دایره متصل می کنند.

پس از آن هر جزئیات مهمی که در این زیر عنوان ها مطالعه کرده اند را، به صورت شاخه ای به آن انشعابات متصل می کنند. بدون تردید استفاده از اشکال هندسی در این روش می تواند به تقویت بیشتر حافظه کمک شایانی نماید. ساختن نقشه ذهنی از جمله تکنیک های تقویت حافظه برای درس خواندن و کنکور است، که یک روش مطلوب برای خلاصه نویسی نیز به شمار می رود. ذهن می تواند با استفاده از این روش تقویت حافظه، اطلاعات را در ذهن ثبت کند. تنها باید دانش آموزان بتوانند این روش مطالعه را برای خود ساده سازی کرده و از آن استفاده کنند.

داشتن خواب کافی به تنهایی می تواند بیشترین تاثیر را بر روی تقویت حافظه انسان داشته باشد. افرادی که در زمان یادگیری مبحث مهمی تنها برای چند دقیقه چرت می زنند، نسبت به دیگر افراد سرعت یادگیری بالاتری خواهند داشت. همچنین این دسته از افراد بهتر می توانند مبحث مطالعه نموده را به خاطر آورند.

بررسی ها نشان داده خواب کافی به عنوان یکی از مهمترین روش های تقویت حافظه برای کنکور پس از مطالعه یک مطلب جدید، منجر به تغییرات فیزیکی در مغز می شود. دندریت های مغزی موش هایی هستند که اگر در طول روز خواب کافی نداشته باشند، اجازه نمی دهند فرد بتواند از مغز خود بیشترین استفاده را ببرد.

از این رو افرادی که در طول هفته بیشتر خواب منظم و کافی دارند، می توانند به نتیجه مطلوب تری در مطالعه و تقویت حافظه دست یابند. لازم است دانش آموزان در طول روز بین 6 تا 8 ساعت خواب کافی داشته باشند، تا مغز آنها استراحت کرده و بتواند قدرت لازم برای جذب اطلاعات جدید را داشته باشد.

دانش آموزانی که به تقویت حافظه خود پیش از مطالعه برای کنکور اهمیت می دهند، باید بدانند که بیشتر روش های تقویت حافظه برای کنکور اگر با یکدیگر ترکیب شوند، تاثیر بیشتری بر روی ذهن خواهند گذاشت.

مثلا اگر دانش آموزی روش یادداشت برداری را با روش پیش خوانی و ساختن نقشه ذهنی ترکیب کند، می تواند به نتیجه فوق العاده ای دست یابد.

این نکته را در نظر داشته باشید که دانش آموزانی می توانند موفق شوند، که حواس پرتی خود را در زمان مطالعه کاهش داده و بیشتر به زمان بندی مطالعاتی خود توجه داشته باشند. تنها در این صورت است که آنها می توانند هر آنچه مطالعه کرده اند به ذهن سپرده و در کنار تقویت حافظه نتیجه مطلوبی نیز در کنکور به دست آورند.

سوالات متداول

    • آیا مواد غذایی هم می توانند به تقویت حافظه کمک کنند؟

باید بگوییم بله. برخی از مواد غذایی همچون روغن ماهی، گوجه فرنگی، پرتغال، سبزیجات تازه، هویج، جیگر، سبوس گندم، لبنیات و … همگی در تقویت حافظه Memory Improvement موثر هستند.

    • چه تکنیک هایی برای تقویت حافظه وجود دارد؟

روش ضربه، سازماندهی، روش استپ، روش پس ختام، روش کوتاه کردن زمان مطالعه و … از جمله تکنیک های موثر برای تقویت حافظه به شمار می روند.

    • عواملی که منجر به حواس پرتی در زمان مطالعه می شوند چه هستند؟

اختلالات روانی در اثر حادثه یا اتفاق، اجبار کردن خود برای مطالعه، فشارهای روانی اطرافیان، عدم رعایت بهداشت مطالعه و خستگی جسمی و روانی، تعداد زیاد فعالیت های انسان که توان مطالعاتی او را بگیرد و … همگی از جمله عواملی هستند که منجر به حواس پرتی در زمان مطالعه می شوند.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری، در کادر پایین بنویسید تا بتوانیم طبق خواسته شما عزیزان مطالب بیشتری به اشتراک بگذاریم.

بیشتر بخوانید
  1. حدیثه گفت:

    خیلی مطالبتون خوب بود
    متشکرم 👍

    1. پلکان یادگیری گفت:

      حدیثه عزیز بسیار خوشحالیم که این مطلب را دوست داشتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%20 تخفیف در جشنواره یلدا

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

———–