logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

آزمون ساز آنلاین چیست و چه مزایایی دارد؟

آزمون ساز آنلاین چیست و چه مزایایی دارد؟ - پلکان یادگیری

آزمون ساز آنلاین چیست؟ همه دبیران و معلمان در تمام مقاطع، همیشه با فرارسیدن فصل امتحانات، با این مسئله مواجه هستند که چگونه سوالات استاندارد برای آزمون طراحی کنند؟ این مسئله حتی در برخی موارد، تمرکز و حواس معلمان و دبیران را بهم می ریزد. البته باید بگوییم این مسائل در زمان های گذشته باقی مانده است. زیرا امروزه دبیران با استفاده از نرم افزارهای آزمون ساز هوشمند به سادگی و در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند به سوالات مورد نظر خود در مقاطع گوناگون دست یابند.آزمون سازهای هوشمند و آنلاین جدیدترین نسل از کوییزهای علمی در کشور به شمار می روند، که از راندمان بالایی نیز برخوردار هستند.

دبیران می توانند با استفاده از این نرم افزار و سیستم، نمره گذاری سریع و رتبه بندی عالی را برای دانش آموزان خود انجام دهند. در اصل باید بگوییم سیستم آزمون ساز در نظام آموزشی کشور تحول عظیمی به وجود آورده است.همانطور که میدانیم در زمان های گذشته استفاده از ابزار تکنولوژی چندان توسط نظام آموزشی کشور انجام نمی شد. که این مسئله با خود مشکلات و محدودیت های زیادی در حوزه برگزاری آزمون های درسی را نیز به همراه داشت. یکی از مهمترین تحولات رونق تکنولوژی در نظام آموزشی کشور، نرم افزارها و سیستم های هوشمند آزمون ساز است.دبیران، دیگر نگران آن نیستند که چگونه می توانند به سوالات آزمونی در سطح استاندارد دست یابند. این افراد تنها با استفاده از این سیستم، بهترین سوالات را در کوتاه ترین زمان طراحی کرده و برای آزمون از آنها استفاده می کنند.

 

فرصت رایگان برای دبیران >>  با اشتراک رایگان آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری که استقبال بی نظیر دبیران مدارس را در برداشته است می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان، آزمون های تشریحی و تستی طراحی کنید و به صورت آنلاین یا حضوری آن را برگزار نمایید.

 

امکانات آزمون سازهای آنلاین و هوشمند 

از آزمون سازهای هوشمند با عناوین دیگری هم چون آزمون ساز آنلاین نیز یاد می شود. اما تمامی این آزمون ها دارای یک ویژگی و امکانات هستند. سیستم های آزمون ساز هوشمند با این هدف طراحی شده اند که به دبیران و معلمان کمک کنند تا بتوانند آزمون های استانداردی برگزار نمایند. علاوه بر آن استفاده از این سیستم ها منجر می شود تا دبیران به صورت فردی و کلاسی، اقدام به رتبه بندی سطح دانش آموزان خود نمایند.

پس به طور کلی باید بگوییم آزمون سازهای هوشمند نه تنها برای دانش آموزان، بلکه برای دبیران و معلمان نیز قابلیت های ویژه ای را به همراه دارند.

امکانات آزمون سازهای آنلاین و هوشمند - پلکان یادگیری

از جمله مهمترین قابلیت ها و امکاناتی که استفاده از این نرم افزارها به همراه دارند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تمامی این امکانات و قابلیت هایی که آزمون ساز هوشمند در اختیار دبیران و معلمان قرار داده است، منجر شده است تا بیشتر دبیران در حال حاضر تمایل به استفاده از این سیستم و نرم افزار داشته باشند.قابلیت نصب برنامه های آموزشی بر روی سیستم
  • امکان پرداخت هزینه آزمون به صورت کامل و با سرعت بالا
  • رتبه بندی کلاسی و فردی سریع دانش آموزان
  • امکان طرح سوالات متنوع و مختلف با آزمون ساز هوشمند به صورت تشریحی، گزینه ای، ترکیبی و جای خالی
  • ارائه بهترین خدمات آموزشی به دبیران، دانش آموزان، معلمان، اساتید، موسسات و حتی افراد عادی
  • قابلیت استفاده همزمان از ماشین حساب و برنامه های دیگر برای انجام محاسبات
  • قابلیت استفاده از فایل های متنی، صوتی و تصویری
  • بررسی سطح پیشرفت آزمون دهندگان به صورت نموداری به دبیران
  • و….

مزایای استفاده از آزمون ساز آنلاین

همانطور که می دانیم، برگزاری آزمون به صورت حضوری هزینه های بسیار زیادی را برای مدرسه و دانش آموزان به همراه دارد. زیرا لازم است برای برگزاری چنین آزمون هایی به میزان قابل توجهی کاغذ استفاده کرد. از سوی دیگر نیز وقت و زمان زیادی از دانش آموزان و دانشجویان برای حضور در مراکز آموزشی و برگزاری آزمون تلف می شود.

اما از طریق نرم افزار آزمون ساز هوشمند به راحتی می توان هزینه های اضافی مربوط به آزمون های حضوری را کاهش داد. علاوه بر این موارد، استفاده از این سیستم مزایای بسیار دیگری را نیز به همراه دارد که از جمله مهمترین این مزایا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سیستم تصحیح خودکار آزمون ها:

یکی از مهمترین و بهترین مزایایی که می توانیم برای آزمون سازهای هوشمند بیان کنیم، امکان تصحیح خودکار با پاسخنامه ی آزمون است. دبیران مدارس دیگر نیازی نیست ساعت ها کاغذهای آزمون را بررسی نمایند. آنها تنها با استفاده از نرم افزار آزمون ساز، سوالات را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار می دهند و نتیجه آزمون آنها را مشاهده خواهند کرد. زیرا با تنظیم پاسخنامه سوالات تستی، سیستم به صورت خودکار اقدام به تصحیح آزمون ها می نماید.

حتی دانش آموزان نیز می توانند پس از برگزاری آزمون، نتیجه و نمره خود را به سرعت مشاهده کنند. البته باید بگوییم این مزیت استفاده از نرم افزار آزمون ساز هوشمند، در کنار سیستم تصحیح دستی آزمون کارآمد و مفید خواهد بود. زیرا ممکن است دبیری در کنار سوالات تستی خود، سوالات تشریحی نیز مطرح نماید. که این مسئله نیاز به تصحیح دستی خواهد داشت.

  • جلوگیری از تقلب دانش آموزان در آزمون آنلاین

از دیگر مزایایی که می توانیم برای نرم افزار آزمون ساز بیان کنیم، برقراری نظم و امنیت در فرآیند برگزاری آزمون است. زیرا این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که دبیران بتوانند برای هر یک از دانش آموزان نظم سوالات خاصی را انتخاب کنند. که این مسئله خود می تواند از تقلب کردن دانش آموزان در زمان برگزاری آزمون جلوگیری نماید.

  • پشتیبانی از نمونه سوالات مختلف و متنوع

یکی دیگر از مهمترین ویژگی ها و مزایایی که می توانیم برای نرم افزارهای آزمون ساز هوشمند بیان کنیم، پشتیبانی این نرم افزارها از انواع نمونه سوالات مختلف و متنوع است. در اصل هر سیستمی باید توانایی و قابلیت های بالایی داشته باشد تا هر دبیر و معلمی بسته به سطح دانش آموزان خود بتواند سوالات را طراحی و انتخاب کند.

مثلا ممکن است برخی از دبیران ترجیح دهند از دانش آموزان خود آزمون های آنلاین تشریحی بگیرند. در حالی که دبیران دیگر سوالات تستی و صحیح و غلط را ترجیح دهند. از این رو معلم نباید در زمان استفاده از نرم افزار با محدودیت طراحی سوال مواجه باشد. این مسئله در نرم افزارهای آزمون ساز مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل دبیران می توانند با تنوع بالایی سوالات را طراحی و مورد استفاده قرار دهند.

مزایای استفاده از آزمون ساز آنلاین - پلکان یادگیری

نکته دیگری که استفاده از آزمون ساز هوشمند را برای دبیران مطلوب نموده است، قابلیت استفاده از عکس در متن سوال است. از این رو دبیران می توانند عکس مورد نظر خود را برای سوال طراحی شده درج کنند. این قابلیت بیشتر برای آزمون های آنلاین رشته ریاضی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد دارد. پس تمام دبیران می توانند به راحتی از این نرم افزار و قابلیت های آن برای برگزاری آزمون مجازی استفاده کنند.

  • قابلیت مدیریت زمانبندی آزمون آنلاین

برای دبیران این مسئله مهم است که بتوانند در زمان برگزاری آزمون آنلاین، زمان آغاز و پایان آزمون را تعیین نمایند. نرم افزارهای آزمون ساز هوشمند این قابلیت را در اختیار دبیران قرار داده اند که بتوانند زمانبندی آزمون آنلاین را مدیریت نمایند. تا دانش آموزان در زمان تعیین شده بتوانند اقدام به شرکت در آزمون نموده و پس از اتمام زمان نیز، دیگر قادر به پاسخ دهی سوالات نباشند. همانطور که در آزمون های حضوری زمان مشخصی برای برگزاری آزمون تعیین شده است.

  • امکان گزارش گیری از نمرات و نتایج دانش آموزان از آزمون

همانطور که می دانیم آموزش مجازی در طی دو سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا، منجر شده است تا بسیاری از دانش آموزان با افت تحصیلی مواجه شوند. این مسئله آنها را در زمان برگزاری آزمون با نگرانی و استرس مواجه می کند و حتی ممکن است در نمرات آزمونی آنها نیز تاثیرگذار باشد. دبیران با استفاده از سیستم آزمون ساز آنلاین می توانند نمرات و نتایج هر دانش آموز را تحلیل کرده و مورد بررسی قرار دهند.

با این کار اگر دانش آموزی از آموزش مجازی نتیجه منفی دریافت کرده باشد به راحتی مشخص می شود. در نتیجه دبیر می تواند زمان بیشتری را برای تدریس و یادگیری دروس به این دانش آموز اختصاص داده و سطح او را بالا آورد. پس امکان گزارش گیری از نمرات آزمون دانش آموزان توسط دبیر، ویژگی خاصی است که آزمون ساز هوشمند در اختیار دبیران و معلمان قرار داده است. تا عملکرد دانش آموزان را سنجیده و راهکارهایی برای بهبود و رشد درسی آنها ارائه نمایند.

  • امکان شرکت در آزمون ها با استفاده از سیستم های مختلف

در نهایت نیز باید به این ویژگی نرم افزارهای آزمون ساز اشاره کنیم، که هر دانش آموزی می تواند با سیستم و دستگاهی که دارد در آزمون شرکت کند. برخی دارای لپ تاپ هستند و برخی دیگر از تبلت برخوردار هستند. هر یک از این دانش آموزان می توانند برای شرکت در آزمون، از هر دستگاهی که بخواهند استفاده کنند. حتی باید بگوییم شرکت در آزمون های آنلاین با استفاده از گوشی تلفن همراه نیز میسر است. این یکی از ویژگی های آزمون ساز پلکان است.

پس هیچ دانش آموزی در زمان برگزاری آزمون با مشکل عدم دسترسی به سیستم خاص، مواجه نخواهد شد. که این مسئله دلیل دیگری است، که منجر شده تا امروزه بیشتر دبیران و معلمان تمایل داشته باشند از نرم افزارهای آزمون ساز هوشمند پلکان یادگیری استفاده کنند.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را در باره این مقاله از پلکان یادگیری به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *