logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

راهکارهای کمک به دانش آموزان دیرآموز چیست؟

راهکارهای کمک به دانش آموزان دیر آموز - پلکان یادگیری

کلاس درس ترکیبی از کودکانی است که توانایی‌ها و علایق یادگیری متفاوتی دارند. هر دانش آموز، خاص و منحصر به فرد است؛ به‌همین دلیل است که برخی از آنها ممکن است در برخی از دروس عملکرد خوبی داشته باشند، درحالی‌که در دروس دیگر چندان خوب نباشند. در گروه دانش آموزان، ممکن است برخی از نظر عملکرد تحصیلی از دیگران عقب بمانند. آنها زمان بیشتری را برای درک موضوعات و یادگیری نیاز دارند. این دانش آموزان به اصطلاح «دانش آموزان دیرآموز» نامیده می‌شوند. در هر کلاس حداقل چند دانش آموز دیرآموز وجود دارد.

با این حال، با کمی دقت و توجه بیشتر، این دانش آموزان هم می‌توانند با سایرین همگام شوند. شما می‌توانید به عنوان معلم کلاس، روش‌های آموزشی خود را تغییر دهید تا به آنها کمک کنید تا با سرعت خوبی پیشرفت کنند. اجازه دهید قبل از ارائه تکنیک‌های آموزش، به‌برخی از ویژگی‌های دانش آموزان دیرآموز نگاهی بیندازیم تا آنها را بهتر درک کنیم.

 

فرصت رایگان برای دبیران >> با اشتراک رایگان آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری که استقبال بی نظیر دبیران مدارس را در برداشته است می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان، آزمون‌های تشریحی و تستی طراحی کنید و به صورت آنلاین یا حضوری آن را برگزار نمایید.

 

ویژگی‌های دانش آموزان دیرآموز

ویژگی هایی که یک دانش آموزان دیرآموز دارند عبارتند از:

مشکل در درک مطلب

درک موضوعاتی که در کلاس تدریس می‌شود برای دانش آموزان دیرآموز می‌تواند چالش برانگیز باشد. آنها به‌طور منفعلانه به حرف‌های معلم گوش می‌دهند، زیرا قادر به درک ایده ها و کلماتی هستند که توسط مدرس استفاده می شود. عدم درک موضوعاتی که در کلاس مطرح می شود می تواند منجر به عملکرد ضعیف زبان آموزان شود. تا زمانی که زبان آموز نتواند مفهومی را درک کند، نمی تواند در امتحانات نمره خوبی کسب کند.

مشکل در بیان

دانش آموزان دیرآموز نمی‌توانند به‌درستی به سؤالات امتحان پاسخ دهند، زیرا درک کاملی از مفاهیم ندارند. حتی در کلاس درس، این دانش‌آموزان ممکن است مهارت‌های کافی برای بیان واضح نظرات خود نداشته باشند.

عدم توجه

تمرکز بر سخنان معلم برای دانش آموزان دیرآموز دشوار است، زیرا قدرت تمرکز آنها کم است. به‌همین دلیل به‌راحتی توسط افکار و سایر عوامل بیرونی دچار حواس‌پرتی می‌شوند و بخش‌های مهمی از درس را از دست می‌دهند.

ویژگی‌های دانش آموزان دیرآموز - پلکان یادگیری

قدرت حافظه ضعیف

میزان ماندگاری یادگیری این دانش آموزان نسبتاً کم است. از این رو مفاهیم آموخته شده را به‌راحتی فراموش می‌کنند. علاوه بر این، به خاطر سپردن فرمول‌ها، تعاریف و سایر داده‌های مهم برای آنها آسان نیست. این موضوع به‌طور قابل توجهی بر عملکرد کلی این افراد تأثیر می‌گذارد.

ضعف در تفکر منطقی

زمانی که صحبت از توانایی‌های تفکر منطقی به‌میان می‌آید، دانش آموزان دیرآموز Slow learner احتمالا عقب می‌افتند. تجزیه و تحلیل یک موقعیت و تصمیم‌گیری آگاهانه برای آنها دشوار است. ممکن است نتوانند مزایا و معایب یک روش را قبل از رسیدن به نتیجه ارزیابی کنند. به‌همین دلیل در بسیاری از مواقع از دیگران برای تصمیم‌گیری کمک می‌خواهند.

موارد ذکر شده برخی از ویژگی‌هایی است که می‌توانید از آنها برای شناسایی دانش آموزان دیرآموز کلاس خود استفاده کنید. در مرحله بعد، باید استراتژی‌هایی را به‌کار برید تا به آنها کمک کنید به مشکلات خود غلبه کنند.

 

حتما بخوانید: آموزش معکوس و تاثیرات معلم بر آن

 

استراتژی‌های تدریس به دانش‌آموز دیر آموز

در زیر پنج استراتژی تدریس ارائه شده است که می‌توانند به بهبود تجربه یادگیری دانش آموزان دیرآموز کمک کنند.

کلاس‌های تقویتی

می‌توانید کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموز دیرآموز ترتیب دهید تا مشکلات آنها در کلاسی جداگانه با سرعت خاص خود آنها حل شود. این فرصتی را به شما می‌دهد تا کاستی‌های دانش آموزان را از نزدیک تحلیل کنید و آنها را به‌درستی راهنمایی کنید تا در مسیر مناسب قرار گیرند.

  • تمرین‌های آموزشی مختلف

باید دقت کنید که مفاهیم سختی را به آنها انتقال ندهید و در هر جلسه حجم درس را به میزانی تنظیم کنید که بتوانند آن را به‌خوبی بفهمند.  هنگامی که آنها متوجه شوند که می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و مهارت‌های خود را توسعه می‌دهند.

می‌توانید تمرین‌های متفاوتی را برای یادگیری آماده کنید تا به دانش‌آموزان کمک کنید، موضوعات را بهتر درک کنند. وقتی آنها موضوعات را با استفاده از تمرین بالاخره درک می‌کنند، اعتماد به‌نفس بیشتری پیدا کرده و روند یادگیری آنها بهتر می‌شود.

  • مربیان همتا

می‌توانید چند دانش آموز را برای کمک به این یادگیرندگان در کلاس درس تعیین کنید. درک مفاهیم از همتایان خود، برای آنها آسان‌تر است؛ زیرا انتخاب کلمات و روش‌های بیان موضوع در سن آنها ممکن است متفاوت باشد.

  • از دستاوردهای آنها قدردانی کنید

از دستاوردهای دانش آموزان خود قدردانی کنید، حتی اگر کوچک باشند. این کار به آنها انگیزه می‌دهد تا عملکرد بهتری داشته باشند. این فقدان انگیزه است که علاقه به یادگیری را از دانش آموزان دیر آموز سلب می‌کند. به یاد داشته باشید، این پاداش‌های کوچک می‌تواند تأثیر زیادی بر دیدگاه آنها نسبت به یادگیری داشته باشد.

  • از یادگیری فعال استفاده کنید

یادگیری فعال می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر نمرات آنها داشته باشد. هنگامی که آنها شروع به ربط‌دادن مفاهیم به موقعیت‌های واقعی می‌کنند، می‌توانند مفاهیم را به بهترین شکل ممکن درک کنند و هرگز فراموش نکند.

فعالیت‌هایی مناسب برای دانش آموزان دیرآموز

علاوه بر تکنیک‌هایی که گفتیم، در اینجا چند فعالیت ساده را بیان می‌کنیم که می‌توانید از آنها برای بهبود عملکرد این دانش آموزان بهره ببرید.

  • فعالیت‌های گروهی را برای تقویت یادگیری تعاملی و اعتماد به نفس دانش آموزان دیر آموز در برنامه خود قرار دهید.
  • بازی‌های مرتبط با موضوع یادگیری را سازماندهی کنید تا حس کنجکاوی را درآنها القا کنید.
  • با انجام فعالیت‌هایی دانش آموزان را تشویق کنید ایده‌های خود را بیان کنند.
  • اشتباهات دانش آموزان را اصلاح کنید و آنها را به‌درستی راهنمایی کنید تا ایده‌های خود را در قالب کلمات بیان کنند.
  • تمرینات و تکالیف را با درجه سختی کمتر شروع کنید و به‌تدریج آن را سخت‌تر کنید.

سخن آخر

دانش آموزان دیر آموز گروهی از دانش آموزانی هستند که یادگیری کندتری نسبت به سایر شاگران کلاس دارند. معمولا چند عدد از آنها در هر کلاس درس هست. لازم است با ویژگی‌های آنها آشنا شوید تا بتوانید این دانش آموزان را شناسایی کرده و با استفاده از تکنیک‌هایی که در این مقاله ذکر کردیم، به آنها در پیشرفت سریع‌تر یاری برسانید.

دوست عزیزم! خوشحال می شویم نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری طبق خواسته شما عزیزان ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%20 تخفیف در جشنواره یلدا

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

———–