logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

بهترین روش های تدریس ریاضی

بهترین روش‌های تدریس ریاضی - پلکان یادگیری

علم ریاضی یکی از علوم بسیار چالش‌برانگیز برای اغلب دانش‌آموزان است. اگرچه، یادگیری این علم، به دلایل متعددی، بسیار ارزشمند بوده و برای حل مسائل زندگی روزمره بسیار ضروری است، جزء دروس محبوب غالب دانش‌آموزان به شمار نمی‌رود. در این راستا، معلمان درس ریاضی و والدین، برای حل این چالش و کمک به یادگیری دانش‌آموزان، ناچار به شناسایی و استفاده از بهترین روش های تدریس ریاضی هستند. در این مطلب به معرفی تعدادی از این روش ها می‌پردازیم.

 

فرصت رایگان برای دبیران >>  با اشتراک رایگان آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری که استقبال بی نظیر دبیران مدارس را در برداشته است می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان، آزمون های تشریحی و تستی طراحی کنید و به صورت آنلاین یا حضوری آن را برگزار نمایید.

 

معرفی بهترین روش های تدریس ریاضی

همانطور که گفته شد، استفاده از بهترین روش های تدریس ریاضی در کلاس ریاضی و همچنین در خانه تاثیر قابل توجهی در میزان یادگیری دانش‌آموزان دارد.. در ادامه، بهترین روش های تدریس ریاضی را بررسی خواهیم کرد.

1-استفاده از رویکرد کلاس درس تعاملی

کلاس درس عاملانه و تعاملی، متناسب با انواع مختلف روش های تدریس ریاضی برای کودکان و نوجوانان، یک روش تاثیرگذار برای بهبود یادگیری دانش‌آموزان است. در این روش، معلمان باید بتوانند با استفاده از راهکارهای مختلف از جمله حرکت کردن در کلاس، بخش‌بندی دانش‌آموزان، مشارکت دادن دانش‌آموزان در طراحی ساختار آموزشی کلاس، تمرین‌های خلاقانه و مسابقه، کلاس درس خود را تعاملی کنند. هدف کلی این روش، اجتناب از یک‌طرفه بودن کلاس و تشویق دانش‌آموزان به ارتباط با کلاس درس و قرارگیری در موقعیت مکالمه و تعامل است.

2- استفاده از بازی در کلاس

یادگیری از طریق بازی، بهترین روش تدریس ریاضی است. با استفاده از بازی‌های پیچیده و خلاقانه، دانش‌آموزان می‌توانند به یادگیری مفاهیم ترکیبی و تقسیمی پرداخته و همزمان، فرصتی برای علاقه‌مند شدن به ریاضیات پیدا کنند.

معرفی بهترین روش های تدریس ریاضی - استفاده از بازی در کلاس - پلکان یادگیری

3-ارائه سوالات فعال

به جای ارائه قوانین، معلمان باید بتوانند کودکان را با سوالات فعال به پرس و جو درباره مفاهیم ریاضیات ترغیب کنند، این کار باعث می‌شود که دانش‌آموزان بهتر بتوانند بر مفاهیم ریاضی مسلط شوند.

4-استفاده از فناوری

فناوری‌ها، در تدریس ریاضی نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان داده است که دانش‌آموزان با استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی تعاملی، بهتر می‌توانند به یادگیری مفاهیم ریاضی بپردازند. این نرم‌افزارها نه تنها به بهبود یادگیری دانش‌آموزان کمک می‌کنند بلکه به وسیله آزمایش‌ها و منابع گوناگون، آن‌ها را به پژوهش و جستجوگری در مورد علم ریاضی تشویق می‌نمایند. بنابراین، استفاده از فناوری می‌تواند یکی از بهترین روش های تدریس ریاضی Teaching math برای معلمان به شمار رود.

5-بهره‌گیری از بازخورد دانش‌آموزان

دریافت بازخورد موثر، زمانی که کودکان یا نوجوانان در حال یادگیری ریاضی هستند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.دریافت بازخورد و استفاده از این بازخوردها باعث می‌شود که دانش‌آموزان بتوانند از شکست‌های خود در جریان رسیدن به راه حل، به عنوان یک راه خارج استفاده کنند و پیش بروند. بنابراین، ارائه بازخورد به شکل صحبت کردن با دانش‌آموز به صورت خصوصی یا در حضور سایر دانش‌آموزان، یادداشت گذاشتن در کنار نمره دانش‌آموز، کارت‌های تشویق و غیره از بهترین روش های تدریس ریاضی به شمار می‌رود.

6-شناسایی نیازهای یادگیری فردی

برای آموزش هر فردی، راه‌های به خصوصی وجود دارد که باعث افزایش بهره‌وری وی در یادگیری می‌شود. بر این اساس، برای تدریس موثرتر درس ریاضی بهتر است که معلمان نیازهای یادگیری هر دانش‌آموز را که در برخورد با چالش‌های مختلف آشکار می‌شوند، شناسایی کنند و با به کارگیری متدهای مناسب هر شخص، به یادگیری دانش‌آموزان کمک کنند.

7-تبدیل یادگیری به یک چالش

معلمان ریاضی باید بتوانند این نکته را برای دانش‌آموزان جا بیاندازند که حل کردن مسائل ریاضی می‌تواند یک چالش باشد ولی هدف الزامی آن این است که دانش‌آموزان به یادگیری مفاهیم و روابط ریاضی بپردازند. بنابراین، چالش اصلی، یادگیری ریاضی است نه صرفا حل کردن مسائل ریاضی. با طرح مسئله به این صورت، دانش‌آموزان می‌توانند زاویه دید خود را به یادگیری ریاضی عوض کرده و در نتیجه، نتایج بهتری در این زمینه کسب کنند.

معرفی بهترین روش های تدریس ریاضی - تبدیل یادگیری به یک چالش - پلکان یادگیری

حتما بخوانید: تاثیرات روش تدریس بارش مغزی چیست؟

8-فراهم کردن محیط مناسب برای یادگیری

تدارک یک محیط یادگیری مناسب، یک ضرورت است. قرار گرفتن در محیط یک کلاس درس استاندارد با امکانات و تجهیزات، کمک می‌کند که دانش‌آموزان آسایش لازم برای یادگیری را تجربه کنند. این در حالی است که اگر تجهیزات یا محیط نامناسب باشند، مواردی مانند عدم احساس امنیت و آرامش، حواس‌پرتی‌های محیطی، کمبود امکانات آموزشی و غیره مانع از یادگیری درس برای دانش‌آموزان می‌شود.

یک محیط مناسب برای یادگیری درس ریاضی باید ابعاد مناسبی داشته باشد (نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ)، تعداد دانش‌آموزان در آن باید به گونه‌ای باشد که معلم فرصت ارتباط با تک تک آن‌ها را داشته باشد. علاوه بر این، وجود تخته و قرارگیری آن در محلی که مشاهده آن برای تمام دانش‌آموزان آسان باشد، یک امر ضروری است.

9-استفاده از طرح درس شامل مرور و جمع‌بندی مطالب

یادگیری درس ریاضی نیازمند تکرار و تمرین است اما نکته مهم این است که مرور و تکرار مفاهیم باید با ساختار درستی به دانش‌آموزان ارائه شود تا سلسله مراتب مفاهیم به ترتیب در ذهن آنها جا بیفتد. بر همین اساس، استفاده از طرح درستی که در ابتدا به مرور نکات قبلی پرداخته و در انتهای تمام جلسات کلاس، مفاهیم آموزش داده شده را جمع‌بندی کند، از بهترین روش های تدریس ریاضی به شمار می‌رود. در قسمت مرور، تکرار و اطمینان از به خاطر سپردن تئوری‌های پایه ضروری است. حتماً قبل از جلسه با کودکان، از آنها خلاصه ای از نکات را می‌گیریم که قبلاً یاد گرفته اند و سپس به جدیدترین مباحث ادامه می دهیم.

10-ارزیابی مداوم سطح مناسب برای تدریس ریاضی

معلمان باید از این لحاظ خود را ارزیابی کنند که هنگام تدریس ریاضی، سطح متناسب با دانش‌آموزان و کلاس خود را انتخاب کرده‌اند یا خیر. اگر معلمان نتوانند سطح تدریس خود را درجه‌بندی کنند و با ایجاد درک گسترده‌تر از پیچیدگی‌های ریاضی، وضوح بیشتر و تمرین‌های واقعی‌تر و آموزنده‌تر برای دانش‌آموزان خود، درصدد اصلاح سطح خود برآیند، نتیجه رضایت‌بخشی دریافت نخواهند کرد. بر این اساس، ارزیابی مداوم سطح تدریس از ملزومات روش های تدریس ریاضی به شمار می‌رود.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

همانطور که گفته شد، آموزش ریاضی یک فرآیند پر چالش برای دانش‌آموزان و معلمان به شمار می‌رود. با این حال، به کمک استفاده از بهترین روش های تدریس ریاضی، معلمان و والدین می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند که درک خود را از مفاهیم ریاضی بالا برده و به آسانی به حل مسائل زندگی روزمره خود بپردازند. علاوه بر این، درک گسترده‌تر و بهتر، به دانش‌آموزان این اجازه را می‌دهد تا به موفقیت‌های بیشتری در یادگیری ریاضی برسند و با کسب دانش و اعتماد به نفس در زندگی آینده خود به مدارج اجتماعی و تحصیلی بالاتری دست یابند.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله از پلکان یادگیری در بخش دیدگاه منتشر کنید.

بیشتر بخوانید
  1. ناشناس گفت:

    با سلام به عقیده من یکی از بنیادین ترین مشکلی که درک ریاضی و مسائل ریاضی را سخت و پیچیده مینماید ادبیات به کار گرفته در شرح بیان مربیان وطراحان سوالات ریاضی میباشد که متاسفانه درآن دقت شرح بیان به طور روشن و قابل فهم در قالب ادبیات واضح گنجانده نشده و نمیشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%20 تخفیف در جشنواره یلدا

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

———–