logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

روش های پیشرفت در مهارت مطالعه

مهارت های مطالعه اهمیت بسیار زیادی دارند. برخی از افراد علی‌رغم تلاش کمتر به دلیل استفاده از این روش های پیشرفت در مهارت مطالعه نتایج بهتری نسبت به افرادی که مطالعه زیاد اما بی‌هدف دارند کسب می‌کنند. در این مقاله به بررسی روش‌ های پیشرفت و یادگیری مهارت های مطالعه پرداخته شده است. همچنین شما می توانید از طریق این مقاله از سایت پلکان برای شرکت در آزمون آنلاین درسی و حل تمرین رایگان اقدام نمایید و از طریق آن، نقاط ضعف و قوت خود را بسنجید و با کمک مشاوران پلکان یادگیری به یک برنامه ریزی درسی صحیح و اصولی دست یابید.

اهمیت مهارت های مطالعه چیست؟

بسیاری از افراد با مطالعه‌کردن مشکل دارند؛ بنابراین همین عامل باعث شده است تا نتوانند موفقیت‌های چشمگیری در زمان تحصیل کسب کنند. خود مهارت مطالعه باید در مدارس آموزش داده شود؛ اما متأسفانه این کار انجام نمی‌شود. به یاد داشته باشید این مطالعه مؤثر است که تضمین خواهد کرد شما موضوع را بفهمید تا بتوانید نمره‌های خوبی کسب کنید.

یادگرفتن اصول مهارت های مطالعه به شخص کمک خواهد کرد تا روند کند یادگیری را تسریع ببخشد. این طبیعی است که شما از بدو تولد روش مطالعه را نمی‌دانید و باید آن‌ها را با گذشت زمان یاد بگیرید؛ زیرا مطالعه یک مهارت است. مهارت ها پس از یادگیری باید تمرین شوند تا در این امر به یک فرد خبره تبدیل شوید. بی‌تردید عدم آگاهی افراد از تکنیک‌های مطالعه منجر به تأخیر در پیشرفت و دوری از روش‌های استاندارد آموزش خواهد شد.

روش های صحیح مطالعه

حال که با اهمیت این مهارت ها و یادگیری آن‌ها آشنا شده‌اید بهتر است تا روش‌های صحیح مطالعه را در ادامه بیان کنیم.

پیشرفت در مهارت مطالعه با پیش خوانی

پیش خوانی اولین تکنیک مطالعه برای بهبود یادگیری است. با پیش خوانی به‌صورت روزنامه‌خوان یک مطالعه کلی از فصل موردنظر صورت می‌گیرد. هدف از این مطالعه کسب آگاهی کلی از تیترها و سرفصل‌ها، جداول و سایر قسمت‌ها است. در پیش خوانی، هدف یادگیری جزئیات نیست و یک برداشت کلی از محتوای موردنظر صورت می‌گیرد.

پیشرفت در مهارت مطالعه با خواندن

در این مرحله فرد باید تمام جزئیات را بادقت بخواند. در مرحله خواندن نباید از قسمت‌هایی که آنها را درک نکرده‌اید عبور کنید. سعی کنید با خط کشیدن زیر قسمت‌های مهم محتوا، آن‌ها را مشخص کنید و یا یادداشت‌برداری نکات مهم را انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا قدرت تمرکز بالا برود و نکات مهم کتاب را هم مشخص کنید تا در زمان‌هایی که وقت کافی ندارید آن‌ها را مرور کنید.

پیشرفت در مهارت مطالعه با پس خوانی

پس خوانی به‌عنوان یکی از مهارت های مطالعه بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آیا موضوع را درک کرده‌اید یا نیاز به مطالعه دوباره دارید. پس از خواندن مطلب می‌توانید سؤال‌هایی دررابطه‌با موضوع خوانده شده از خود بپرسید و به آن‌ها جواب دهید. درصورتی‌که جواب‌ها را دانستید به این معنا است که به‌احتمال زیاد مطلب را فراگرفته‌اید در غیر این صورت نیاز به مطالعه مجدد خواهید داشت. در واقع باید به‌صورت فعال با موضوع موردمطالعه درگیر شوید.

پیشرفت در مهارت مطالعه با یادداشت‌برداری

سعی کنید نکاتی که در کلاس مطرح می‌شود را به‌صورت جزوه یادداشت‌برداری کنید. در بیشتر اوقات نیازی نیست تمامی مطالب را یادداشت‌برداری کنید؛ بلکه باید نکات فاقد اهمیت را فاکتور بگیرید و موارد مهم را یادداشت نمایید. یادداشت‌برداری به افزایش قدرت تمرکز فرد کمک خواهد کرد. در طول هفته سعی شود نکات یادداشت شده خوانده شوند. به این صورت هم مطالب مرور می‌شوند و هم قسمت‌هایی که فهمیده نشده‌اند مشخص خواهند شد.

اصول روش های پیشرفت در مهارت مطالعه - پلکان یادگیری

حتما بخوانید: طلایی ترین زمان مطالعه در شبانه روز

پیشرفت در مهارت مطالعه با حفظ‌کردن

در بیشتر اوقات نیاز است تا مطالب مطالعه شده حفظ شوند. این موضوع به‌خصوص برای دانش‌آموزان و دانشجویان اهمیت زیادی دارد. در این صورت باید تلاش کنید و ذهن خود را درگیر کنید تا بتوانید مطالب موردنظر را به حافظه بسپارید.

 با بهره‌گیری از روش‌های زیر می‌توانید حافظه خود را تقویت کنید تا مطالب به‌خوبی به ذهن سپرده شوند:

  • خلاصه‌برداری مطالب
  • فهمیدن مطلب و حفظ آن
  • خوشه‌بندی کردن مطالب بر اساس معیارهای مختلف
  • بهره‌گیری از فن‌های یاد یار
  • سؤال از خود
  • ایجاد فاصله در بین مطالب مختلف برای حفظ‌کردن
  • حفظ آرامش در صورت فراموشی مطالب

این موضوعات تکنیک‌هایی برای مطالعه‌کردن بودند. اما مسائل و عوامل دیگری وجود دارند که می‌توانند مطالعه فرد را تحت‌تأثیر قرار دهند. در ادامه به سایر عوامل که با استفاده از آن‌ها می‌توان مهارت مطالعه Study skills را بهبود داد اشاره می‌کنیم.

محیط مناسب برای مطالعه

در کنار استفاده از مهارت های مطالعه باید محیطی را انتخاب کنید که آرام و بدون سروصدا باشد. در این مکان باید تمامی امکانات برای مطالعه از جمله میز و صندلی، کتاب‌های موردنیاز، خودکار و قلم، دفتر و… فراهم باشد. حتماً باید محلی را برای مطالعه انتخاب کنید که در آن احساس راحتی و آرامش داشته باشید.

درصورتی‌که افرادی در محل حضور دارند که باعث برهم‌خوردن تمرکز شما می‌شوند باید از آن‌ها خواهش کنید تا محل مطالعه را ترک کنند. در صورت امکان به یک موزیک ملایم و آرام گوش کنید و تلویزیون را خاموش کنید.

دوری از استرس در هنگام مطالعه

از دیگر تکنیک های مطالعه پرهیز از اضطراب است. استرس بلای جان بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان است. متأسفانه اگر مهارت های مطالعه به‌خوبی رعایت شوند؛ اما در فرد استرس وجود داشته باشد نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد. داشتن برنامه‌ریزی منظم، خواب و استراحت کافی، انجام مطالعه گروهی و آرام‌کردن خود می‌تواند از استرس شما بکاهد.

بهبود عادت‌های مطالعه

شروع مطالعه از مطالب سخت‌تر معمولاً باعث پیشرت در مهارت مطالعه و عملکرد مغز خواهد شد. استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند بهره‌بردن از فلش کارت‌ها برای تقویت ذهن می‌تواند بسیار مؤثر باشد. با مطالعه در بین حجم زیادی از محتواها می‌توانید مهارت خواندن خود را تقویت کنید.

سخن پایانی

حتماً از تمامی تکنیک‌های مطالعه بهره ببرید تا بتوانید نتایج قابل‌توجهی را به دست بیاورید. درصورتی‌که نتوانستید یک مطلب را درک کنید حتماً دوباره آن را از دوستان یا معلم خود بپرسید. اگر شما عزیزان روشی برای آموزش مهارت های مطالعه دارید می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  1. آیا دانستن مهارت‌های مطالعه مهم است؟

بله دانستن مهارت‌های مطالعه باعث موفقیت خواهد شد و عدم آگاهی فرد از این مهارت‌ها به ضرر وی تمام خواهد شد.

  • مراحل به ذهن سپردن یک مطلب کدام‌اند؟

پیش خوانی، خواندن، پس خوانی، یادداشت‌برداری و در نهایت حفظ‌کردن از جمله این مراحل هستند.

  • چه عواملی تأثیر منفی بر روی مطالعه افراد دارد؟

در صورت بهره‌بردن از مهارت های مطالعه صحیح باید مکان مطالعه مناسب و فرد به‌دور از اضطراب باشد در غیر این صورت نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

دوست عزیزم! لطفا نظر ارزشمند خود را در پایین این مقاله و در بخش دیدگاه، با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *