logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

ساده ترین تکنیک افزایش تراز در آزمون

آشنایی با تکنیک‌هایی که به شما کمک کند تا تراز خود را در آزمون افزایش دهید، می‌تواند منجر به کسب رتبه مناسب شود. استفاده از بهترین و ساده ترین تکنیک‌ های افزایش تراز در آزمون به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید قدم به قدم و با آگاهی کامل در این مسیر گام بردارید. در صورتی که بخواهید با یک برنامه اصولی و استاندارد پیش بروید سایت پلکان یادگیری می تواند شما را از آزمون آنلاین تا رسیدن به موفقیت های بزرگتان همراهی نماید. برای شروع می توانید با آزمون آنلاین رایگان شروع کنید و نتیجه را ببینید.

مفهوم تراز در آزمون

تراز یک مفهوم انتزاعی است که برای سنجش میزان بار علمی داوطلبان یک آزمون پدید آمده است. زمانی که لازم باشد تعداد داوطلبین زیادی را نسبت به یکدیگر رتبه بندی کنیم، صرفا نمره خام یا همان درصدی که هرکس در هر درس بدست آورده معیار صحیحی برای سنجش نخواهد بود.

در عوض با در نظر گرفتن تراز به عنوان یک نمره یکتا، می‌توان اینطور موضوع را ساده سازی کرد که هرچه تراز بیشتر شود، رتبه کل او نیز در بین جمعیت شرکت کننده بیشتر خواهد شد. با بکارگیری تراز، ما به دنبال یکسان سازی ارزش نمره‌ها خواهیم بود و به اصطلاح می‌خواهیم آن‌ها را نرمال سازی کنیم.

این بدان معناست که سعی کنیم با فرمول‌هایی، ارزش درس‌هایی با میزان سختی مختلف را به نحوی با یکدیگر مقایسه نماییم تا نمره‌های نهایی همسطح شده و بعد شروع به مقایسه نمره داوطلبین کرده و در نهایت رتبه‌­بندی نهایی را مشخص کنیم.

مزیت افزایش تراز در آزمون

افزایش تراز در آزمون تنها یک مزیت عمده دارد و آن هم اینکه رتبه نهایی شما ارتقا پیدا خواهد کرد. اگر بخواهیم موشکافانه به موضوع افزایش تراز دقت کنیم، باید اینگونه بگوییم که برای افزایش تراز، باید بتوانید دو عمل مختلف را به صورت همزمان با هم انجام دهید.

اول از همه اینکه بتوانید سوالاتی که همه افراد به آن‌ها پاسخ می‌دهند را به خوبی پاسخ داده و در کنار آن، سرعت پاسخ دهی به این نوع سوالات را نیز افزایش دهید. در وهله بعدی، باید بتوانید به سوالاتی که اکثر داوطلبین آن‌ها را رها می‌کنند پاسخ دهید، هر چند تعداد این سوالات کم باشد.

با ترکیب این دو قدم در هر آزمون، می‌توانید تراز در آزمون خود را بیشتر کنید. این عمل به این صورت رخ می‌دهد که به طور طبیعی تعداد پاسخ صحیح در هر درس افزایش پیدا کرده، پس درصد آن درس نیز بیشتر خواهد شد. در کنار آن، با پاسخ به سوالات کمتر متداول، تراز آن درس افزایش بیشتری نسبت به حالت عادی داشته و در نهایت تراز کل شما بیشتر می‌شود.

راهکارهای افزایش تراز در آزمون چیست؟

مهم‌ترین قدمی که برای افزایش تراز در آزمون باید بردارید، این است که برنامه مطالعه خود را تغییر دهید. داشتن یک برنامه اصولی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین عملکرد خود را در هر هفته نشان دهید. این برنامه مطالعاتی باید شامل تمام دروس باشد تا مدیریت خوبی روی زمانتان داشته باشید.

همچنین هر درس را باید به روش خاص خودش مطالعه کنید. مشخصا دروسی مانند ادبیات را نمی‌توان به هیچ عنوان مانند فیزیک مطالعه کرد. انتخاب روش مطالعه صحیح، به شما کمک می‌کند تا در زمان مشخص شده بتوانید بهتر مفاهیم را یاد بگیرید.

انتخاب منبع درسی مناسب و در صورت نیاز کتاب‌های کمک آموزشی، در یادگیری بهتر مفاهیم به شما کمک می‌کنند. فراموش نکنید که هیچ راه معجزه‌آسایی برای افزایش تراز در آزمون وجود ندارد و لازم است تا مطالعه مستمر، خلاصه نویسی و درک مفاهیم را در اولویت قرار دهید.

حتما بخوانید: روش صحیح مطالعه برای کنکور

موانع موجود در افزایش تراز در آزمون

دلایل مختلفی وجود دارد که شما نمی‌توانید در یک آزمون تراز مناسبی کسب کنید. اولین دلیل آن عدم مطالعه مناسب و تسلط به مطالب درسی است. تا زمانی که نسبت به سرفصل‌های کتاب درک عمیقی نداشته باشید، نمی‌توانید از تست زدن گزینه‌های آزمون به خوبی بربیایید.

همچنین این احتمال وجود دارد که مطالب را به صورت حفظی مطالعه می‌کنید. در این حالت، اگر سوال با کمی تغییرات به شما داده شود، نمی‌توانید آن‌ها را پاسخ دهید. در صورتی که مطالعه عمیق و درک درستی از سرفصل‌ها دارید، اما  باز هم تراز خوبی کسب نمی‌کنید شاید در آزمون‌های استاندارد شرکت نمی‌کنید.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی مناسب به شما کمک می‌کند تا شاهد افزایش تراز درآزمون خود شوید. همچنین، ایرادات خود را برطرف کرده و بهتر بتوانید در مهارت‌هایی مانند کنترل استرس و مدیریت زمان قوی شوید. یک نکته مهم برای یادگیری هر مفهوم و درسی این است که آن را به زبان خودتان خلاصه کنید. تکنیک‌های خلاصه نویسی زیادی وجود دارد که با انتخاب مورد مناسب، نه تنها تمرکز بالاتری خواهید داشت؛‌ بلکه مفاهیم درسی به بخش‌های عمیق‌تر ذهن شما منتقل می‌شوند. اهمیت مدیریت زمان در درس خواندن چقدر است؟

تجربه رتبه‌های برتر برای افزایش تراز در آزمون

با مطالعه تجربه رتبه‌های برتر برای افزایش تراز در آزمون اولین موضوعی که متوجه می‌شویم این است که برای افزایش تراز باید هدف خود را روی درک بهتر مفاهیم و تسلط به سرفصل‌های درسی قرار دهید. سوالات کنکور از جایی خارج کتاب طرح نمی‌شوند.

بنابراین، هرچه بهتر کتاب را درک کرده باشید؛ عملکرد بهتری هم در کنکور خواهید داشت. علاوه بر این مطالعه بودجه­بندی‌های مشخص شده برای آزمون و همچنین تحلیل عملکرد هر آزمون یکی دیگر از مسائلی بوده که باعث بالارفتن تراز در آزمون می‌شود.

سوالات متداول درباره افزایش تراز در آزمون

  • مفهوم تراز در آزمون چیست؟

تراز به عنوان امتیازی در نظر گرفته می‌شود که با آن می‌توان نمرات هرکس را با فرد دیگر مقایسه کرد و در اینصورت رتبه بندی را شکل داد.

  • افزایش تراز در آزمون چه مزیتی دارد؟

با افزایش تراز در آزمون،‌ نمره کل شما در مقایسه با دیگر افراد حاضر در همان آزمون بیشتر شده و در رتبه بندی نهایی در جایگاه بهتری قرار خواهید گرفت.

  • چگونه تراز خود را در آزمون افزایش دهیم؟

برای افزایش تراز در آزمون، لازم است ابتدا نحوه مطالعه خود را تغییر دهید و مطالب را به صورت مفهومی و عمیق بخوانید. علاوه بر این، خلاصه برداری و نوشتن نکات مهم هر درس نیز از دلایلی بوده که باعث افزایش تراز می‌شود.

  • چرا تراز خوبی کسب نمی‌کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که جلوی کسب تراز بالا را می‌گیرد این است که در هر آزمون به بودجه بندی‌ها تسلط نداشته باشید و فقط سوالات را حفظ کنید. این کار باعث می‌شود تا با تغییر اندک سوالات، از پاسخ دادن به آن‌ها مطمئن نباشید.

لطفا نظر ارزشمند خود را درباره این مقاله به صورت کامنت در زیر همین پست منتشر کنید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *