logo-sm
ورود / ثبت نام
ورود / ثبت نام

حذفیات کنکور ۱۴۰۲ به همراه منابع کنکور

حذفیات کنکور 1402 به همراه منابع کنکور: اگر از دانش آموزان دوازدهمی و داوطلب کنکور 1402 باشید، به احتمال زیاد، اخبار زیادی را در چند ماه گذشته، در خصوص نحوه برگزاری کنکور در سال آتی دریافت کرده اید. این در حالی است که سایت ها و شبکه‌های اجتماعی نیز به آنها دامن زده و خبرهای جدیدی را درباره تغییرات منظور شده ارائه می کنند.در کنکور 1402 تمامی کتاب های درسی باید برای چاپ سالهایی باشند که در زیر عنوان می کنیم:

  • پایه دهم چاپ سال 1399
  • پایه یازدهم چاپ سال 1400
  • پایه دوزادهم چاپ سال 1401

آیا در کنکور 1402 تغییرات صورت می گیرد؟

در پی خبرهای متعددی که در خصوص کنکور 1402 شنیده ایم، سازمان سنجش، در اواخر تیرماه 1401، خبری را با عنوان اجرای چند تغییر بزرگ و اساسی در این آزمون بزرگ و سراسری، منتشر نمود. از جمله این تغییرات می توان به تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ اشاره کرد. همچنین، حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری و برگزاری دو کنکور در یک سال را می توان نام برد. این در حالی است که دروس عمومی از کنکور حذف شده و اعتبار نتایج آن تا دو سال، افزایش یافته است. این تغییرات از سوی سازمان سنجش کشور، به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا حذف دروس عمومی از کنکور انجام می شود؟

یکی از مهمترین نکاتی که در این تغییرات مورد توجه است، حذف دروس عمومی از کنکور می باشد که می تواند تاثیر جدی بر روند برگزاری آزمون داشته باشد. بدین ترتیب، با حذف دروس عمومی از کنکور 1402، داوطلبان دروس عمومی و دفترچه شماره یک را نخواهند داشت. در صورتی که بخواهید خودتان را برای آمادگی در درسهایتان محک بزنید می توانید از آزمون آنلاین پلکان استفاده نمایید.

logo

پلکان به شما کمک می‌کند تا با برنامه ریزی درست و با سوالات استاندارد مباحث مختلف درسی را یادگرفته و به تسلط برسید. برای دسترسی رایگان به آزمون‌های آنلاین و آشنایی بیشتر با پلکان بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

منابع کنکور 1402 برای رشته ریاضی، تجربی و انسانی کدامند؟

شاید یکی از نکات برجسته در این تغییر بزرگ آن باشد که داوطلبان می توانند به خوبی بر روی دروس اختصاصی رشته تحصیلی خود تمرکز داشته باشند. بنابراین، داوطلبانی که از گروه ریاضی، تجربی و انسانی در کنکور شرکت می کنند، درسهای زیر را آزمون خواهند داد:

منابع اختصاصی کنکور ریاضی ۱۴۰۲ نظام جدید و قدیم  : 

  • ریاضیات :  ریاضی 1 دهم،  هندسه 1 دهم،  هندسه 2 یازدهم،آمار و احتمال یازدهم، حسابان 1 یازدهم، حسابان 2 دوازدهم، هندسه 3 دوازدهم، ریاضیات گسسته دوازدهم
  • فیزیک: کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه پایه دهم، فیزیک 2 و آزمایشگاه پایه یازدهم ، فیزیک 3 و آزمایشگاه دوازدهم
  • شیمی :  شیمی 1 و آزمایشگاه پایه دهم، شیمی 2 و آزمایشگاه پایه یازدهم و شیمی 3 دوازدهم

منابع اختصاصی کنکور تجربی ۱۴۰۲ نظام جدید و قدیم :

  • زمین شناسی : یازدهم
  • ریاضیات :  ریاضی 1 برای پایه دهم، ریاضی 2 برای پایه یازدهم، ریاضی 3 برای پایه دوازدهم
  • زیست شناسی: زیست شناسی 1 برای پایه دهم ،زیست شناسی 2 برای پایه یازدهم،زیست شناسی 3 برای پایه دوازدهم
  • فیزیک: کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه پایه دهم، فیزیک 2 و آزمایشگاه پایه یازدهم ، فیزیک 3 و آزمایشگاه دوازدهم
  • شیمی : شیمی 1 و آزمایشگاه پایه دهم، شیمی 2 و آزمایشگاه پایه یازدهم و شیمی 3 دوازدهم

منابع اختصاصی کنکور انسانی ۱۴۰۲ نظام جدید و قدیم :

  • ریاضیات: ریاضی و آمار 1 پایه دهم، ریاضی و آمار 2 پایه یازدهم، ریاضی و آمار  3 پایه دوازدهم
  • اقتصاد دهم
  • زبان و ادبیات تخصصی:  علوم و فنون ادبی1 پایه دهم، علوم و فنون ادبی 2 پایه یازدهم، علوم و فنون ادبی 3 ، برای پایه دوزادهم
  • عربی اختصاصی :  عربی 1 بپایه دهم ،عربی 2 پایه یازدهم، عربی 3 پایه دوازدهم
  • تاریخ :  تاریخ 1 پایه دهم ،تاریخ 2 پایه یازدهم ، تاریخ 3 پایه دوازدهم
  • جغرافیا : جغرافیای ایران پایه دهم ،جغرافیا 2 پایه یازدهم ، جغرافیا 3 کاربردی پایه دوازدهم
  • علوم اجتماعی : جامعه شناسی 1  پایه دهم ، جامعه شناسی 2 پایه یازدهم ، جامعه شناسی 3 پایه دوازدهم
  • فلسفه :  فلسفه پایه یازدهم ،فلسفه پایه دوازدهم:
  • منطق : منطق پایه دهم
  • روان شناسی: روان شناسی برای پایه یازدهم

حذفیات کنکور 1402 کدام است؟

قسمتهايي از منابع آزمون سراسري ديماه 1401 و  تير ماه سال 1402 اعلام شده توسط سازمان سنجش برای کنکور 1402 كه نبايد از آنها سؤال طراحي شود،در تصاویر زیر برای تمام رشته ها قرار داده شده است و برای دسترسی به فایل pdf می توانید بر روی لینک حذفیات کنکور 1402 کلیک نموده و یا از 9 تصویر زیر استفاده نمایید.

حذفیات کنکور ۱۴۰۲ انسانی در جدول زیر قر ار داده شده است:

حذفیات کنکور 1402 - 1

حذفیات کنکور 1402 - 2

حذفیات کنکور 1402 - 3

حذفیات کنکور ۱۴۰۲ تجربی در جدول زیر قرار داده شده است:

حذفیات کنکور 1402 - 4

 حذفیات کنکور 1402 - 5حذفیات کنکور 1402 - 6

حذفیات کنکور ۱۴۰۲ ریاضی فیزیک در جدول زیر قرار داده شده است:
حذفیات کنکور 1402 - 7حذفیات کنکور 1402 - 8

حذفیات کنکور ۱۴۰۲ دروس مشترک رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک در جدول زیر قرار داده شده است:

حذفیات کنکور 1402 - 9

برداشتن زیرگروه‌ها از کنکور

از دیگر تغییرات قابل توجه در کنار حذفیات کنکور 1402 و حذف دروس عمومی از کنکور سال 1402، برداشتن زیرگروهها در این آزمون می باشد که بدین ترتیب، تنها یک نمره کلی برای هر داوطلب شرکت در کنکور، منظور خواهد شد. حذف زیرگروهها و ضرایبی که برای هر یک در رشته های مختلف محاسبه می شد، باعث می‌شود که نمرات کلی داوطلبان، تغییراتی اساسی کند.

تغییرات در میانگین معدل در آزمون سراسری

تاثیر معدل و میانگین آن در قبولی کنکور، چند سالی بود که مطرح شده، اما اجرایی نشده بود. این در حالی است که در کنکور 1402، شاهد این تغییر بزرگ نیز خواهید بود. بدین ترتیب، سوابق تحصیلی سال دوازدهم، نقش مهمی در نتایج آزمون سراسری داشته و می تواند تاثیر زیادی در قبولی داوطلب و سکویی که تصاحب می کند، داشته باشد.

در کنار حذفیات کنکور 1402 و حذف دروس عمومی از کنکور، بر اساس این تغییرات، معدل داوطلب، به عنوان یک پارامتر مهم در نتایج کنکور سراسری محاسبه خواهد شد که 40 درصد از امتیاز بندی را شامل می شود. بنابراین، دانش آموزان سال دوازدهم، باید به خوبی در نظر داشته باشند که معدل کسب شده، می تواند در قبولی آنها در کنکور، تاثیر بگذارد. در حقیقت، می‌توان گفت تمرکز بر سوابق تحصیلی، ارزش مطالعات دانش آموزان در دوران متوسطه را به وضوح نشان می‌دهد. بنابراین، آزمون سراسری، تنها گزینه موثر در قبولی دانش آموزان نبوده و شرط معدل، با ضریب 40 درصد، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد.

تغییرات در میانگین معدل در آزمون سراسری کنکور 1402 - حذفیات کنکور 1402 - پلکان یادگیری

برگزاری دو مرحله کنکور در طول یک سال

آنچه که تاکنون شاهد بوده ایم، برگزاری کنکور به صورت سالانه و در یک تاریخ مشخص بوده است که به طور معمول در تیرماه هر سال، تعیین می گردید. از دیگر تغییرات مهم همراه با حذفیات کنکور 1402 و حذف دروس عمومی از کنکور که داوطلبان در سال 1402 با آن مواجه هستند، برگزاری این آزمون سراسری در دو مرحله از سال می باشد.

این باعث می شود تا شرکت کنندگان این آزمون، بدون استرسهای شدید و در نهایت ارائه عملکردی ضعیف در کنکور، با فراغ بال در این آزمون شرکت کرده و با در نظر گرفتن شانس خود در آزمون دوم در همان سال، به راحتی در جلسات کنکور 1402 شرکت کنند. این می تواند نتایج بالاتری را برای داوطلبان کنکور رقم بزند. ضمن آنکه سازمان سنجش اعلام کرده است، نتایج کنکور از این پس، دارای اعتبار دو ساله خواهد بود.

نحوه سنجش و پذیرش داوطلبان در دانشگاه ها

با حذفیات کنکور 1402 و حذف دروس عمومی از کنکور و محدودتر شدن دروس در این آزمون، داوطلبان می توانند بهتر خود را برای این آزمون آماده کنند. اولین مرحله کنکور در دی ماه 1401 برگزار شد و دومین مرحله آن در تیر ماه 1402 برگزار خواهد شد. سازمان سنجش اعلام کرده است که این برنامه تا سال 1405 ادامه خواهد داشت.

از نکات مهمی که می توان به آن اشاره کرد، معیار پذیرش و سنجش دانشگاهها، بر اساس کنکور 1402 است. با شرایط در نظر گرفتن معدل، جهت قبولی در رشته انتخابی و مطابق با تغییرات جدید سازمان سنجش، درصدی از نمره کنکور، مطابق با سوابق تحصیلی دانش آموز و مابقی آن، مطابق با رتبه کسب شده داوطلب کنکور سراسری خواهد بود.

نحوه سنجش و پذیرش داوطلبان در دانشگاه ها در آزمون سراسری 1402 - حذفیات کنکور 1402 - پلکان یادگیری

می توان گفت که در سال آتی و با توجه به حذفیات کنکور 1402 و تغییراتی مانند حذف دروس عمومی از کنکور، دو نوع پذیرش و سنجش وجود دارد. در روش نخست، تنها سوابق تحصیلی منظور خواهد شد. بنابراین، کنکوری بدون شرکت در آزمون، می تواند در رشته درخواستی در دانشگاه، مورد پذیرش قرار گیرد.

در خصوص روش دوم، داوطلبان، بر طبق نمره کنکور و سوابق تحصیلی خود، پذیرش می شوند.

شرکت در کنکور 1402

برای موفقیت در آزمون سراسری 1402، نیاز است تا از هم اکنون برای آماده سازی اقدام کرده و با مطالعه دروس اختصاصی، رتبه بالایی را کسب کنید. پلکان به شما کمک می‌کند تا با برنامه ریزی درست و با سوالات استاندارد مباحث مختلف درسی را یادگرفته و به تسلط برسید. برای دسترسی رایگان به آزمون‌ آنلاین درسی و آشنایی بیشتر با پلکان از این لینک وارد شوید.

بیشتر بخوانید: تغییرات کنکور 1402 چگونه خواهد بود؟ 

دوست عزیزم! در صورتی که نظری درباره این مقاله دارید لطفا در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مطالب بیشتری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بیشتر بخوانید
  1. حسین گفت:

    مطلب عالی بود

  2. ناشناس گفت:

    سلام ممنون عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *